Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D800 vs D600

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Startar en tråd om Nikons olika modeller. vet väl iofs rätt mycket redan men behöver lite input då jag själv i skrivande stund står valet o kvalet mellan dessa två modeller. Har just nu en D800 på service som förhoppningsvis återkommer åtgärdad och utan anmärkning. kruxet är att jag sitter med en D600 som funkar klockrent och verkligen lirar bra med min nuvarande optik Med det menar jag att jag lyckats justera in gluggarna så de är knivskarpa med min D600, vilket jag inte till fullo hittills fått till med min D800. Kan faktiskt inte minnas att jag haft något så bra någonsin sett till skärpan. Har till viss del funnit ut att filerna vid höga iso blir lite fulare med D600 än med D800. är detta inbillning eller har några andra av er där ute kommit fram till samma sak. Annars så tycker jag inte det skiljer till någons fördel sett till bildkvaliten.

vad säger ni där ute. Skall man behålla något som är bra o funkar klockrent eller är D800 så pass mycket bättre att jag borde prioritera den. Finns det fler än jag där ute som äger eller har använt bägge modellerna. Har nog dessutom bränt iväg mer än 1500 bilder med min D600, kanske snart 2000 och det enda jag kan se vid bl 13 mot en vit yta är en ynka prick som kan vara damm. Känns ju som det skulle uppstått oavsett modell. Inga dammm eller oljeproblem med min hittills.

Ge gärna exempel på för o nackdelar med bägge modellerna. kanske har jag missat något trots att jag är rätt påläst.
 
Perfekt! Va i skrivande stund på jakt efter exakt samma svar som du söker.
Vilka är gluggarna du använder och behövs, justeringen? Och, du nämner högt ISO med D600, vilken nivå avser du då? Hälsningar, PeterL
PS Jag har inget av husen DS.
 
Perfekt! Va i skrivande stund på jakt efter exakt samma svar som du söker.
Vilka är gluggarna du använder och behövs, justeringen? Och, du nämner högt ISO med D600, vilken nivå avser du då? Hälsningar, PeterL
PS Jag har inget av husen DS.

Inbillar mig att D800 pixeltäthet snyggar till skuggpartierna från ex iso 1600 och uppåt. Kan dock vara inbillning. Har inte jämfört identiska objekt. Kör med nikons 24-70 70-200 och deras 50 mm. Justering måste man nästan alltid ta hjälp av
 
Inbillar mig att D800 pixeltäthet snyggar till skuggpartierna från ex iso 1600 och uppåt. Kan dock vara inbillning. Har inte jämfört identiska objekt. Kör med nikons 24-70 70-200 och deras 50 mm. Justering måste man nästan alltid ta hjälp av

Har funnit ut att min 24-70 är lika skarp när jag fotar vanligt som i live view och det tycker jag är en bedrift. det får jag just nu inte till med min 70-200, men det är ganska nära så man får vara rätt nöjd med det.
 
Startar en tråd om Nikons olika modeller. vet väl iofs rätt mycket redan men behöver lite input då jag själv i skrivande stund står valet o kvalet mellan dessa två modeller. Har just nu en D800 på service som förhoppningsvis återkommer åtgärdad och utan anmärkning. kruxet är att jag sitter med en D600 som funkar kloc....

Ge gärna exempel på för o nackdelar med bägge modellerna. kanske har jag missat något trots att jag är rätt påläst.

Sälj allt och köp en Canon 5D mkIII istället ;-)
 
Sälj allt och köp en Canton 5D mkIII istället ;-)

Du, de funderingarna har jag haft rätt länge också. Men det dynamiska omfånget i Nikons sensorer är inte annat än helt fantastiskt. Svårt att vara utan när man väl vant sig, men det är ett klart tänkbart scenario. Har grejerna redan idag halvt iväg till försäljning men än finns det ju lite tid att tänka. Men 5D Mark III känns ju väldigt solid och dess af verkar ju vara bland det bästa på marknaden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.