boldten
Aktiv medlem
Jag fotograferar främst bröllop och funderar nu på en uppgradering från min D700. D800 borde vara det givna valet men jag är lite "orolig" för bildstorleken (40-50 MB/raw-bild) och att det ska bli för tungt för Lightroom. Vad gäller upplösning så är jag faktiskt nöjd med de 12MP som D700:an leverarar. Det jag önskar från den nya kameran är bättre ISO-egenskaper (ju fler steg desto bättre) samt störe dynamiskt omfång. Båda dessa saker fixar ju D800 men på bekostnad av kraftigt ökad filstorlek vilket ger tung efterbehandling, backup-hantering m.m.
Funkar det att begränsa upplösningen på raw-bilder i D800:an (är _inte_ intresserad av JPEG som ju går att begränsa), jag har läst någonstans på nätet (hittar inte var nu) att det ska vara möjligt att begränsa upplösningen även raw-formatet, men skulle vilja ha det bekräftat. Ifall en sådan nerskalning är möjligt leder det även till minskat brus? Ifall det är möjligt skulle D800 vara den ultimata kameran för mig =)
mvh Martin
PS: Har sökt här på forumet samt tittat på dpreview:s test av D800 utan att hitta något (kanske inte hittat rätt söktermer). DS
Funkar det att begränsa upplösningen på raw-bilder i D800:an (är _inte_ intresserad av JPEG som ju går att begränsa), jag har läst någonstans på nätet (hittar inte var nu) att det ska vara möjligt att begränsa upplösningen även raw-formatet, men skulle vilja ha det bekräftat. Ifall en sådan nerskalning är möjligt leder det även till minskat brus? Ifall det är möjligt skulle D800 vara den ultimata kameran för mig =)
mvh Martin
PS: Har sökt här på forumet samt tittat på dpreview:s test av D800 utan att hitta något (kanske inte hittat rätt söktermer). DS