ANNONS
Annons

D80 + Sb 24

Produkter
(logga in för att koppla)

Lorain

Ny medlem
Har försökt hitta svar på dessa frågor, men inte hittat det i klartext någonstans. Så nu frågar jag er helt enkelt.

Jag har en Nikon D80 och köpte nyligen en begagnad SB 24 blixt.

1. Min fråga är om jag kan utlösa blixten med hjälp av kamerans förblixt när den är "off camera"?

2. Ska zoomen på blixten fungera automatiskt när jag zoomar med kameran?

Jag har förstått det som att båda dessa funktioner ska fungera. Antingen har jag fel eller så är det fel på blixten.

//Peter

1. Nej, SB-24 har ingen sensor för slavblixt.

2. Ja, den borde zooma. Har du kollat så det inte står "M ZOOM" och en brännvidd på displayen? Om det gör det, tryck på "Zoom" ett par ggr tills "M" försvinner.

Blixten kommer att trigga på slutaren men utan TTL-mätning. Sätt blixten i Auto och kameran i manuell, välj bländare och plåta på. Slutartiden är inte så viktig (bara den är kortare än 1/250s), ju längre slutartid desto mer befintligt ljus får du med. Minsta bländare du kan använda är ledtalet dividerat med avståndet till motivet.

Emil-G skrev:
1. Nej, SB-24 har ingen sensor för slavblixt.

2. Ja, den borde zooma. Har du kollat så det inte står "M ZOOM" och en brännvidd på displayen? Om det gör det, tryck på "Zoom" ett par ggr tills "M" försvinner.

Blixten kommer att trigga på slutaren men utan TTL-mätning. Sätt blixten i Auto och kameran i manuell, välj bländare och plåta på. Slutartiden är inte så viktig (bara den är kortare än 1/250s), ju längre slutartid desto mer befintligt ljus får du med. Minsta bländare du kan använda är ledtalet dividerat med avståndet till motivet.

1. Det står i manualen att det ska finnas. Eller har jag missförstått det? På framsidan på blixten finns en liten rund sensor i nedre högra hörnet. Vad gör den i så fall?

2. Det där "M":et försvinner inte. Spelar ingen roll hur jag trycker... =(

Lorain skrev:
1. Det står i manualen att det ska finnas. Eller har jag missförstått det? På framsidan på blixten finns en liten rund sensor i nedre högra hörnet. Vad gör den i så fall?
Om det står i manualen att det finns en sensor borde det väl också stå hur man använder den, eller hur? :) Det är en ljussensor som används när blixten står i auto-läge, se sidan 6 i manualen. Slavsensor kom först på SB-26, 6 år efter SB-24, och den är ca 1 cm^2 stor.

2. Det där "M":et försvinner inte. Spelar ingen roll hur jag trycker... =(
Även om blixten sitter på kameran? Se s. 22-23 i manualen.

Emil-G skrev:
Om det står i manualen att det finns en sensor borde det väl också stå hur man använder den, eller hur? :) Det är en ljussensor som används när blixten står i auto-läge, se sidan 6 i manualen. Slavsensor kom först på SB-26, 6 år efter SB-24, och den är ca 1 cm^2 stor.

Även om blixten sitter på kameran? Se s. 22-23 i manualen.

1. Aha =) där ser man...

2. Nope. Har läst där och gjort som där står. Det jag lägger märke till är att i manualen är läget "TTL" valt. Men det fungerar ju inte på d80. Kan det vara det?

Dajo skrev:
Jag tror man måste ha SB-400/600/800 för att det ska funka med automatik med D80.
Som jag skriver ovan kommer blixten att trigga men utan TTL-mätning eftersom kameran inte klarar att mäta ljuset som reflekteras från sensorn (därav förblixten vid användning av digitalanpassade blixtar).

Alla blixtar med en 2-3mm stor kontakt i mitten av sockelns undersida kommer att trigga, oavsett märke. För att få kommunikation mellan kameran och blixten måste det dock finnas fler stift och tillhörande elektronik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar