Annons

D80 + Raw + Cs2

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Nikon D80, Picture Project, Photoshop CS2.

Vad är det för bra med RAW-format? Hur använder jag det på bästa sätt?

Jag sparar alla mina bilder just nu i både NEF och JPEG (minsta JPEG-bilden). SKulle vilja lära mig mer om RAW-format, men det verkar så krångligt.

Är det Lightroom som man skall köpa för att få till det enklare eller???

Fan va mycket problem som kom med "kameran", lättare med en lite kompaktkamera typ IXUS 400 :)

Problem med kameran? Ge den till mig och fortsätt med kompakten :)
Det är inget krångel med Raw, lite mer pyssel bara och allt du behöver veta finns här! Det är lättlyssnat och lättittat. Poppa en hink popcorn och sätt dig och titta igenom allt klokt Mattias säger. Sen kan du ställa alla frågor efter det :) Och har du CS3 så har det hänt en hel del på Raw-fronten från CS2. Eller rättare sagt mellan de olika versionerna av Adobe Camera Raw. Lightroom är trevligt för enklare redigering på många bilder och för att hålla ordning på alla bilder med keyword m.m.

Köp boken Martin Evening’s Adobe Photoshop for Photographers så får du nytta av PS.

Det finns även bra handböcker, samt även billiga videofilmer som tar upp handhavandet av D80:n.

Ett exempel på nyttan av RAW formatet är hur mycket data som kan lagras i bilden.

En jpg bild kan innehålla 8-bitars data.
En bit kan antingen vara en 1:a eller en 0:a, dvs ex.vis 2 nyanser av ljus.
8 bitar kan då hantera 2 upphöjt i 8 nyanser av ljus, dvs 256.

En bild i RAW format innehåller 12 bitars data, motsvarande 4096 olika nyanser av ljus.

Eftersom all bildbehandling innebär dataförluster, så är möjligheterna att efterjustera en RAW bild betydligt större jämfört med en JPG-bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar