Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 och blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

kokkelimokk

Ny medlem
Hej!

Har precis köpt mig en D80 och är kanonnöjd, men jag behöver en ny blixt och väljer mellan sb-600 och sb-800.
Just nu har jag inga andra studioblixtar eller liknande men jag funderar redan på att köpa något billig paket med 2 blixtar och undrar nu om jag kommer ha någon nytta av dom extra funktionerna sb-800 har. Kan jag inte lika gärna styra framtida blixtköp med den inbyggda blixten i D80:n?

Sen undrar jag en till sak, läste någonstans på internet att om jag skulle köra med en sb-600 eller sb-800 på stativ eller liknande "off-kamera", då kan jag bara styra med den inbyggda blixten och inte använda den som ljuskälla. Stämmer det?

Det har säkert varit uppe förut men jag sökte och hittade massor av trådar och har inte hunnit läsa igenom allt än.

Ingen som kan svara på om jag kan använda inbyggda blixten som ljuskälla om jag styr med den? Och isåfall är det likadant med en sb-800 om jag styr blixtar med den?

Tacksam för svar!

På D200 kan du blixtra med den inbyggda samtidigt som den styr SB-800. Vet inte hur det är med D80 och inte heller med SB-600.

Och vet du vad, du kanske inte behöver ha studioblixtar - utan du köper stativ och paraplyer och några SB-800 eller SB-600 så kör du allt trådlöst.

Jag har varit i kontakt med Lasse P. på Nikon ett flertal gånger, han kan svara på alla dina frågor om blixtar.

Hälsningar

Adam

Du kan använda den inbyggda på D80 som ljuskälla samtidigt som den styr en SB 800.

du kan med din d80 styra både 600/800 blixten med din inbyggda blixt samt du kan både den inbyggda vara med eller bara styra den externa blixten i det senare fallet kommer dock den inbyggda blixtra men ligger ej med under exponering den kan dock synas om du plåtar direkt mot ett blankt föremål för att avhjälpa detta finns en blixt skyddare från nikon som endast släpper igenom styrblixtens ljus

sb800 kan vara dum slav

sb600 kan inte utan separat slavtändare agera
"dum" slav, dvs blixtra när någon annan gör det.
sb800 kan vara både dum och smart (i-ttl) slav.
kombinerar du med studioblixtar slipper du skaffa en slavtändare om du väljer 800:an

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar