Annons

D80 med kitobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

FGummesson

Medlem
Hur är kitobjektiven till D80.
Jag har tittat på 18-55 VR. Hur är det?
Jag kommer att ta mycket macro och porträtt.

Senast ändrad:
Jag tror att objektivet är bra. Men bländaren är väl som störst 3,5. Macro är väl inte objektivet bäst till.

Som vanligt, man får vad man betalar för. Till portätt kanske ett 50/1,8 för så där 1300:- (nytt) är bra? Och Macro, ja det vet jag inte. Brukar köra fuskvarianten hemma. Ett gammalt 70-210 och zooma max å använda det, men något macro är det väl inte. Tror man behöver vara nästan en meter bort, men fotona blir ok för mig i alla fall.

Jag ångrar att jag köpte 18-135 till min D80 förra året. Anledningen är att jag ganska snart köpte på mig andra objektiv och snabbt försvann behovet av kitobjektivet. Då märkte jag att det är extremt svårsålt då alla fick med samma glugg när de köpte kameran.

Mitt heta tips är att köpa ett D80-hus, Nikkor 50/1.8 för porträtt och Sigma 105 /f2.8 EX Macro för 4000.
Annars är Nikon AF-S VR 105/2,8G för ca 8k ett supermacro.

Tänk även över begagnadmarknaden, ibland dyker det upp gluggar i bra skick.
Åker du över till New York kan du göra klipp på Bh-photo när dollaren är superlåg.

Jag köpte min D80 med 18-70 optiken. Den ger mycket för pengarna! Och ger en god bildkvalitet. Nackdelen är ljusstyrkan men..... Och vi talar ju inte macro....

Har sedan just köpt till ett 50/1,8..... Men måste säga att jag gillar mitt 18-70.

Skulle jag köpa idag, skulle jag utan tvekan köpa en D80 med det nya 16-85VR.

Okej, man får väl köpa till ett macro-objektiv.
Valet står då mellan 18-55mm och 18-135mm. Någon som har tips?

18-70 helt klart:)

Tänk också på att 18-70 har ljusstyrkan 3.5-4.5 alltså ett helt steg bättre än 18-55 vid 55 mm.

18-135 känns som den blir tidigt överflödig då man nästan alltid ngn gång kompletterar med ett 70-300 av ngn typ. Samt att du får bättre kvalité på ett mindre zoomomfång.

Om du kan klara dig med en fast brännvidd så tror jag Nikon AF-S 60/2,8 G ED kan vara passa rätt bra. Den fungerar både som makro- och porträttoptik. Kostar runt 5000kr. Annars skulle du kunna köpa 18-70 och 50/1,8, som tidigare har nämnts i tråden. Om du kör 50at bak-och-fram på 18-70t så kommer du riktigt nära, troligtvis över 1:1. Jag kör själv 18-55 och 50/1,8. När jag behöver komma riktigt nära använder jag bara 50t bak-och-fram på 18-55at. Det blir förvånandsvärt bra faktiskt.

btw...kan man få sin 18-70 rengjort och kalibrerad någonstans? =P

Fredrik

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto