Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 i regn/fukt, minusgrader, snö?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Jag har precis köpt mig en D80. Har läst omkring lite bland forumen men får inget bra svar på vad jag vill veta.
Jag tänkte ta med kameran idag och fota en reggae festival i Skärblacka, regn står ju på schemat så antar att det är vad det blir. Jag kommer ju inte enns ta fram kameran om det regnar, utan då får den stanna i kameraväskan. Och även fast det blir uppbehåll så är ju luftfuktigheten betydligt högre än en solig dag.
Men hur dant är det med fukt? Är det dumt att ha kameran med sig? (väskan som vad jag vet inte är direkt vattentät. Men skulle det regna på den så antar jag att bara någon droppe skulle ta sig in).

Jag oroar mig nog lite väll mycket men blev lite osäker när jag tittade runt på forumet, tänkte det var bättre att fråga.

Sen har jag även sätt att man inte ska ha kameran i minusgrader! Tycker det låter konstigt.

Det är klart att du ska ha kameran med dej,vad har den annars för nytta?Det finns genomskinliga plastpåsar anpassade för kameror att köpa.Hos Photax exempelvis-tror jag.

Hej, tack för ditt svar!
Jag ska dra snart så har inte tid att syra med plastkassar. Tänkte ta med kamaran och blir det uppbehåll så plåtar jag lite. Regar det får den va i västkan.
Är nyfiken på hur mycket fukt kameran tål? Dom kan väll inte va jätte känsliga?

Lincon888 skrev:
...Sen har jag även sätt att man inte ska ha kameran i minusgrader!...

Nu har jag en Pentax K100D, men den fungerar utmärkt även om det är kallt (minusgrader).
Batterierna däremot orkar mindre ju kallare dom är, så ha dubbla och förvara ett set i en varm ficka.

Ska du vara ute i flera dygn så rekommenderar jag att sova med batterierna, alltså att ha dom i sovsäcken.

Det är klart du ska ta med kameran, men D80 tål inte den mängden regn som Nikons reklam gör sken av (den där det sitter en kille under ett bord mitt under ett monsunregn, med texten "en bra dag för fotografering").
Lite regnstänk tål kameran, men håll den i väskan om det börja bli mer än lätt dugg. Torka av kameran innan du stoppar ned den så minskar du risken för kondens i objektivet och kamera. Undvik dock att ha framme kameran om det blir så hög luftfuktighet så att det bildas en lätt vattendimma i luften.
Om du har tid så klipp av ärmen av en gammal regnrock och ta med. Dra ärmen över kamera och objektiv så har du ett hyggligt regnskydd.

/Peder

Inga SLR-kamror...

mej visserligen har någon form av IP XX-klassifisering av tätning för/mot fukt eller damm.
Den dagen när någon presenterar en kamera med fuktskada; backar nog produsenten från sin "vädertätning".

Om jag har fel; måsste det dyka upp någon här som har fått fuktskada på garati från Can, Nik, Pent,.........
/Erik J....som inte litar på en "lösaktig" reklam....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar