Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 Fokuspunkter

Produkter
(logga in för att koppla)

Maleron

Medlem
Hej
Jag fick tyvärr ingen instruktionsbok till min kamera. Nu har jag kommit åt och ändrat den fasta fokuspunkten och undrar hur jag gör för ändra tillbaka den.
Tacksam för svar.
Mvh Malin

Du kan ju trycka ner avtryckaren halvvägs för att tända ljusmätningen. Därefter är det bara att flytta fokuspunkten med fyrvägsknappen (den runda) till höger om displayen på kamerans baksida.

Muni skrev:
Har du köpt kamera ny i Sverige SKALL du få en svensk manual av återförsäljaren.

Jo, man har rätt att kräva en svensk manual, men det verkar vara regel snarare än undantag att man inte får det.

När jag köpte min D50 (Dustin, 1,5 år sedan) fick jag ingen manual alls.

När jag köpte min D80 (Komplett, ett par månader sedan) fick jag en norsk manual.

Jag kör med den nedladdningsbara engelska varianten.

Angående fokuspunkterna. Om det inte hjälper att flytta fokuspunkten med fyrväggsknappen, kolla så att fokuspunktlåset (skjutknapp till höger om displayen) inte är aktiverat. Tog mig ett tag att hitta det problemet i manualen när jag råkat låsa det...

Om det ändå inte fungerar att flytta fokuspunkt kan det bero på att fokuspunktlåset är på, alltså skjutreglaget under fyrvägsknappen står på "L". Ändra det till den vita punkten.

Edit: Ursäkta, ser att det redan hade nämnts i tråden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar