Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D80 + enkelt obj vs d50 + blixt + två obj.

Produkter
(logga in för att koppla)

da_flower

Aktiv medlem
Hej

Skall man välja:
1. D80 + ett objektiv (antingen 70 el. 135)
12500

2. D50 + två objektiv + mer minne + blixt + etc ?
11000

// johan
 
Ja du, det beror på vad det är för objektiv du snackar om, och hur du ska använda kameran.
Jag antar att det är de två kitobjektiven till D50 det är fråga om? I så fall hade jag tveklöst hellre valt D80 med kitobjektiv. Inte för att bildkvaliteten hos kamerahuset är så intressant, men t ex så skulle den större sökaren vara mycket värd, och små detaljer som belyst övre display och dedikerade knappar för ljusmätning sånt är alltid trevligt.
Blixt kan förstås vara trevligt om man gillar såna bilder, men det gör inte jag;-)
Minne sjunker stadigt i pris, och man kommer rätt långt på en gig på en dags fotograferande. Visserligen ger väl D80 större bildfiler också. Jag som är fattig student har klarat mig med 512 + 256 meg i snart ett år utan att det vållat några problem. Något som vissa här antagligen undrar hur det går till, men jag ser ingen mening med att ta mer än 50-100 bilder på en dag, och jag har aldrig behövt vara datorlös längre än så under fotograferingsutflykter.
 
D80 såklart

Jag skulle välja D80, jag har själv en D70 och vill uppgradera mej, men Nikon har vart lite smarta =taskiga mot konsumenten. D80 har SD kort vilket är lite surt efterssom jag har 5 st minneskort till min D70 som alltså då skulle bli värdelösa. Så jag blir tvungen att välja en D200 istället. Men iallafall. En D80 har ju högre upplösning, betydligt fler och intressanta funktioner än D50. plus att D50 känns lite liten och ynklig. En D80 med 18-135 räcker en bra bit, det motsvarar ju 27-200 och det är ju inte helt fel. Större objektiv kan man köpa till senare. Med D50 är väl kitobjektivet 18-55 vilket är lite snålt. Jag skulle tveklöst välja D80 som kommer att räcka ett bra tag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.