Annons

D80 - D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

Seroth

Aktiv medlem
Hejsan! Jag är sugen på att byta upp mig från min D80, siktar in mig lite på en D300s.

Jag plåtar mycket konserter så lågt brus vid höga ISO skulle uppskattas, och även snabb autofokus och snabb bildtagning. Förutom det så plåtar jag mycket landskap, porträtt och gatufoto.

Känns det så lönt att byta upp mig till denna eller är det kanske bättre att köpa en D7000, eller spara ännu mer pengar och sikta in mig på en D700 (Har dock färre fungerande objektiv då).
Vad tycker ni vore bäst?

Det finns tiotals trådar om exakt det här, det är många som undrar exakt samma sak.

båda två är stora steg upp ifrån en D80, men som du verkar veta är de åt lite olika håll. D300s har bra bildkvalité och framför allt är den robustare och snabbare. D7000 har ännu bättre bildkvalité men är lite långsammare och enklare. Nu kostar de ju dessutom lika mycket och det gör det ju inte lättare...

Du borde kanske vänta tills D400 kommer? :)

jag gjorde nyligen just det bytet och är väldigt nöjd med min d300s. Känns väldigt robust å proffsig jämfört med d80'n.

Den kommer troligen att komma nästa år, troligen sista halvåret och troligen kommer den att kosta ca 16 000 kr när den lanseras.

Som du säkert vet finns det ingen som vet exakt vad som kommer att lanseras eller när det kommer, men det är kvalificerade gissningar.

Inte många gissade på att D90-uppföljaren skulle heta D7000, eller hur välspecad den skulle vara, så det kan vara lurigt ibland. Men Helmetrocks gissningar är kvalificerade.

Inte många gissade på att D90-uppföljaren skulle heta D7000, eller hur välspecad den skulle vara, så det kan vara lurigt ibland. Men Helmetrocks gissningar är kvalificerade.

Det är inte mina egna gissningar, jag är inte kvalificerad att göra kvalificerade gissningar ;-)

Att D7000 skulle komma visste man rätt tidigt, att den skulle få bra filmmöjligheter, högre upplösning och mindre brus var rätt lätt att gissa.

D5000 var väl nästan lika överraskande när den kom, bara att den var mindre och enklare och därför inte lika intressant för folk här :)

Metallhuset och precis hur mycket bättre den skulle bli kom som en överraskning.

När det gäller D400 är det mindre osäkert eftersom den nästan garanterat kommer att få sensorn från D7000 och huset från D300 mer eller mindre förändrat. Det finns helt enkelt mindre möjligheter till förbättring där.

Då är jag mycket mer nyfiken på D800 och D4, vilken sensor kommer de att få? Jag tror Nikon siktar på högre upplösning vilket skulle kunna göra att D800 inte får sensorn från D3s. Nikon kanske gör som Canon där och lanserar en högupplöst mindre och mindre robust modell som komplement till D4 istället för dyra och i många fall onödigt välbyggda D3x.

Fast vem vet...

Det är inte mina egna gissningar, jag är inte kvalificerad att göra kvalificerade gissningar ;-)

Att D7000 skulle komma visste man rätt tidigt, att den skulle få bra filmmöjligheter, högre upplösning och mindre brus var rätt lätt att gissa.

.

Jag tar från minnet nu men jag minns från både här och andra forum att många trodde på ett namn sm D95 eller andra varianter på just 9x, och inte alla trodde nog att sensorn skulle bli så bra som den verkar blivit. Dessutom fick den ju en hel del semipro features som D90 saknade, så det var nog inte många som var spot-on där ;)

D400 är ju mkt enklare att gissa på både pris och features.

d300s på cyberphoto med batterigrepp för 9900 varför vänta bara att slå till
jag skulle inte byta bort min D300 för en D7000 jag är grymt nöjd med den.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto