Annons

D80 3 Bps?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erraaa

Medlem
Tjena!

D80 ska ju kunna ta tre bilder per sekund, men när jag testar så blir det bara ca 2 bilder per sekund. Tog bilder i en följd i tio sekunder. Blev 20 bilder, körde med Jpg och large i kvalitetinställningarna.

Antar att detta beror på antingen kameran eller minneskortet. Är det så simpelt att mitt San disk ultra II inte är snabbt nog? Det har väl 9-10 mb/s i överföringshastighet. Trodde det skulle räcka när jag köpte korten. Nån som har nån idé?

// Erik Flyg
 
Erraaa skrev:
Tjena!

D80 ska ju kunna ta tre bilder per sekund, men när jag testar så blir det bara ca 2 bilder per sekund. Tog bilder i en följd i tio sekunder. Blev 20 bilder, körde med Jpg och large i kvalitetinställningarna.

Antar att detta beror på antingen kameran eller minneskortet. Är det så simpelt att mitt San disk ultra II inte är snabbt nog? Det har väl 9-10 mb/s i överföringshastighet. Trodde det skulle räcka när jag köpte korten. Nån som har nån idé?

// Erik Flyg
Om man har kamerans brusreducering aktiv så minskar hastigheten. Likadant med D200, om brusreduceringen var på så minskade hastigheten markant. Vanligt att man missar den detaljen. Bra att lägga in olika användarprofiler, med eller utan brusreducering.
 
När jag leker med min d80 och använder JPEG Och mellankvalite så upplever jag att jag tar fler än 3 BPS. Men jag vet inte. Kör jag RAW + JPEG så känns det som att det går lite långsammare.

Ibland känns det som om man har snabba slutartider så tar man fler foton på kortare tid.
 
Saxdalen skrev:
När jag leker med min d80 och använder JPEG Och mellankvalite så upplever jag att jag tar fler än 3 BPS. Men jag vet inte. Kör jag RAW + JPEG så känns det som att det går lite långsammare.

Ibland känns det som om man har snabba slutartider så tar man fler foton på kortare tid.
Från 1/250 och snabbare tror jag inte det skall göra någon skillnad. RAW plus JPEG blr rätt mycket mer mb att lagra för kameran, måste nog till minst ett Extreme III för att hinna med.
 
Erraaa skrev:
Tjena!

D80 ska ju kunna ta tre bilder per sekund, men när jag testar så blir det bara ca 2 bilder per sekund. Tog bilder i en följd i tio sekunder. Blev 20 bilder, körde med Jpg och large i kvalitetinställningarna.

Antar att detta beror på antingen kameran eller minneskortet. Är det så simpelt att mitt San disk ultra II inte är snabbt nog? Det har väl 9-10 mb/s i överföringshastighet. Trodde det skulle räcka när jag köpte korten. Nån som har nån idé?

// Erik Flyg
Vad har du för inställningar när du "testar"?
Inte för att idiotförklara någon men om kameran ställer in sig i autoläget på att ta med slutartider på 1/30 eller längre så blir ju det en faktor som stör. Även brusreducering etc kan störa hastigheten. När jag kör utan blixt och snabba slutartider så ligger min D80 på 3 bilder per sekund med mitt SD Extreme III
 
Slutartiden jag körde med va absolut tillräckligt snabb :) Ska kolla om det kan va brusreduceringen som spökar.. Annars får jag väl helt enkelt köpa snabbare kort.

....

Jo visst va det brusreduceringen som segade ner det hela. Stängde av den och vips så har jag nu 3 bps :)
aja skönt o veta vad som va problemet.

tack för hjälpen
 
vet inte om det finns på denna kamera men på d2x går det i allafall att slå på nåting som heter beskuret högfarts läge som ökar farten. inget jag skulle rekomendera att ta bilder med hela tiden desvärre.
 
Kevin Eriksson skrev:
vet inte om det finns på denna kamera men på d2x går det i allafall att slå på nåting som heter beskuret högfarts läge som ökar farten. inget jag skulle rekomendera att ta bilder med hela tiden desvärre.

Nej, det finns inte på någon annan modell. Den funktionen är unik för D2x och D2xs.

Men det var ju brusreduceringen som var påslagen så saken är biff!
 
jaha okey fanns bara på D2X och D2Xs men tänkte ifall man kunde pressa den till 4bilder per sekund eller något sådant för D2X kan få 8 bilder i sekunden tror jag.
 
Kevin Eriksson skrev:
jaha okey fanns bara på D2X och D2Xs men tänkte ifall man kunde pressa den till 4bilder per sekund eller något sådant för D2X kan få 8 bilder i sekunden tror jag.

Nope, går inte. Anledningen till att D2 kamerorna kan ta fler bilder/sek i det beskurna läget är att då minskar upplösningen och därmed datamängden för kamerans bildprocessor att hantera. Kameran borde således också kunna hålla fler bilder i bufferten, vilket är utmärkt för sportfotografen.
 
Marcus Hellberg skrev:
Nope, går inte. Anledningen till att D2 kamerorna kan ta fler bilder/sek i det beskurna läget är att då minskar upplösningen och därmed datamängden för kamerans bildprocessor att hantera. Kameran borde således också kunna hålla fler bilder i bufferten, vilket är utmärkt för sportfotografen.
En av anledningarna att d2x är snabbare är att kmaeran har cmos och vad det gäller d200 så har den fler utläsningställen från ccd än vad d80 har
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.