ANNONS
Annons

D7D & CCD pixelfel!

Produkter
(logga in för att koppla)

simply

Medlem
Hullo!

Tänkte kolla med er som införskaffat en D7D hur det ser ut på pixelfels-fronten för er? Dvs, bild tagen med linslock ~20sek, hur ser det ut?

Jag fick fram iaf 2st vita småjävlar och några svaga färgade. Skulle vilja jämföra med nån anna D7D ägare vad som är "normalt"!?

Efter att jag mailat Minoltas support är jag iofs inte speciellt orolig, eftersom deras svar ang. deras policy var mer eller mindre: "Nolltolerans! Stör det dig, stör det oss!"

Mmmm, det är en bastant rackare iaf! ;) *nöjd*
 
Om du inte har de där "vita" pixlarna på vanliga bilder, så handlar det inte om döda pixlar, utan om stuck pixels. Detta är vanligt vid långa exponeringar.
 
same same, but different!

därför syftade jag på "pixelfel" istället för "döda pixlar" - för fel är det ju lik förbaskat! ;)
 
Dom blir du nog aldrig av med. Såvida du inte kyler kameran till extrema temperaturer på minus sidan.

Det alternativ som brukar finnas, vet inte om D7D har det är annars en funktion som tar en extra bild med slutaren stängd och sedan tar bort denna från föregående tagen bild.
 
Nej.. det är inte same same but different ;)

En död pixel är död hela tiden och kan inte ge ifrån sig någon färg. Då är kameran defekt och jag har för mig att det är DOA i såfall.

Stuck pixels eller Hot pixels, eller vad man nu vill kalla dem. Alltså de som bara dyker upp vid längre exponeringar har alla digitalkameror i någon form. Men dessa är ju oftast bara 2-5 st och är lätt bortklonade.
 
Jag testade ett par 30s-bilder med min 7D (ISO100, minsta bländare, linslock på, hyfsat dunkelt rum). Hittade fyra heta pixlar (tre röda och en blå), identiskt placerade på båda bilderna. På 8s syntes bara en av de röda, och på 1s syntes inte ett spår av dem.

Även om man kan få den utbytt av Minolta så är det ju inte säkert att det blir bättre (vad jag förstått så finns det heta pixlar hos nästan alla kameror med hög upplösning), och jag stör mig inte särskilt mycket på det. >1s-exponeringar är inget jag gör varje dag, och det är förhållandevis enkelt att korrigera.

Här bor mina heta pixlar:
 

Bilagor

  • hotpixels.jpg
    hotpixels.jpg
    14.1 KB · Visningar: 742
Ett annorlunda test må jag säga men ändå. Jag provade med min D7D både 20 och 30 sekunder med linsskyddet på. Sen fick jag zomma duktigt för att hitta en enda liten pixel som var ljusare i den annars kolsvarta bilden. Den var dessutom inte helt vit. hmm jag tror jag överlever det. Om jag dessutom skulle ha ljus att exponera mot skulle jag aldrig märka det i allafall. Skulle jag mot förmodan märka det kan man enkelt klona bort det. Har du någonsin skannat bilder med fladbäddskanner? Där har man prickar - tro mig, jag har skannat i mina dagar och det här känns då som ett smärre problem.
 
Ingen av pixlarna var helt vit, de var helt och hållet röda eller blå (det var en enskild pixel i CCD:n, som har en enskild grundfärg). I den färdiga bilden i Photoshop blir pixeln lite "luddig" p.g.a. den interpolation som görs.
De blev lättare att hitta om man kör "Find edges" (men färgen blir inverterad). Men man fick ändå zooma en del för att se dem.

I flatbäddsscanner har jag bara fått fläckar i form av damm och smuts, aldrig heta pixlar. I min filmscanner (Minolta Dualscan III) har jag inte heller sett några (dessa brukar bli linjer, eftersom CCD:n bara har en rad pixlar per färg, och sveper över bilden). Det smutsfläckar som blir (oavsett scannersort) är sällan något problem att redigera bort.

De heta pixlarna i min kamera är få, dyker bara upp vid långa slutartider, och är lätta att ta bort (speciellt då man vet var de sitter), så jag räknar inte med att det ska vara något problem överhuvudtaget.
 
Inga problem alls med min D70...funkar döööbra!
Alla bilder blir bra....inga skakbilder..ingen moarie...inget brus....ingen karisto...ingenting alls!

Allt blir bra....har inte tagit en enda dålig bild med kameran...alla bilder är i utställningsskick! NIKON!!!

Nikon är en bra grej...ALLT blir sketbra....

I morgon kommer jag att må skitdåligt!

buhhhh...
 
stäck skrev:

I flatbäddsscanner har jag bara fått fläckar i form av damm och smuts, aldrig heta pixlar. I min filmscanner (Minolta Dualscan III) har jag inte heller sett några (dessa brukar bli linjer, eftersom CCD:n bara har en rad pixlar per färg, och sveper över bilden). Det smutsfläckar som blir (oavsett scannersort) är sällan något problem att redigera bort.


Först av allt skrev jag prickar inte pixlar. Med prickar menas skräp i form av damm, fettfläckar m m. Detta var då en jämförelse med det lilla problemet med 1 pixel som aviker i förhållande till att klona en inskannad bild för att få bort damm och smuts, som är långt över 1 pixel. Därför ser jag inte detta med "heta pixlar" vid lång exponering som ett problem. Detta förutsatt att de är begränsade till antalet. Jag tror att John håller med mig. Det kan dock vara bra och veta var ens "heta pixlar" bor och hur många de är till antalet ifall man vill vara extra vaksam.
 
Hot Pixels - Brusreducering

Har haft min D7D ett par dar.
Naturligtvis måste man testa "hot pixels"....
20 sek med locket på
Brusreducering AV, 8 st färgade små fläckar, lite olika stora.
Brusreducering PÅ, INGA färgade fläckar hittade jag!

Sedan jämförde jag med min "gamla" A2:
Brusreducering AV, jag orkade inte räkna dem alla...
Brusreducering PÅ, ett mindre antal ganska svagt färgade prickar kvar.

Jag tror att det normala kommer att vara att ha brusreducering på, om inga väsentliga nackdelar dyker upp. Sådana framkommer i vilket fall inte vid fotografering av ett objektivlocks insida...
 
Helgesson skrev:
Inga problem alls med min D70...funkar döööbra!
Alla bilder blir bra....inga skakbilder..ingen moarie...inget brus....ingen karisto...ingenting alls!

Tråkigt för Dig att inte kameran ger nån exponering... ;-p

/Z!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.