ANNONS
Annons

D76

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Ska nu framkalla 8 rullar och det är en blandning mellan Tmax-400 & Tri-X. Några rullar ska även pressas. Tänkte köra D76 i full styrka och har inte D76R men tänkte ersätta D76 med en skvätt ny D76 och köra samma soppa igen. Kan bara framkalla 2 rullar i taget men min Paterson dosa.

Hur skulle ni ha gjort?

Skulle ha blandat till ny D76 och spätt den til 1 plus 1, sedan ha kastat den begagnade framkallaren efter varje användning.
Ger mest konsekvent resultat, och det blir nog inte dyrare heller.
D76 R är inte billigt.
D76 är min favoritsoppa förresten.

Skulle ha blandat till ny D76 och spätt den til 1 plus 1, sedan ha kastat den begagnade framkallaren efter varje användning.
Ger mest konsekvent resultat, och det blir nog inte dyrare heller.
D76 R är inte billigt.
D76 är min favoritsoppa förresten.

Brukar köra D76 1:1 men ska jag pressa så är det rekommenderat att köra full styrka.

Och jag röstar för att köra 1:1 och måttlig agitering vid pressning eftersom det hjäper upp skuggpartierna lite, vilket är behövligt.

Ett litet problem är att Tmax 400 & Tri-X finns i gammal version och ny version och det skiljer sig lite med framkallnings tiden. Tittade lite på Devchart men får inte ut någon information kring agitering eller om tiderna gäller gamla Tmax eller nya Tmax.

Annars så får jag väl följa Kodaks uppdaterade Datablad på Tmax film för tittar man på Databladet för D76 så är det framkallnings tiden för gamla Tmax filmen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar