Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D76 stock?

Produkter
(logga in för att koppla)

ikonta

Medlem
Hur gör ni som använder d76 stock.Hur många filmer kan man framkalla,det finns förnyare till d76 när och hur tillsätter man det?Har hitills bara använt 1-1 men har nu köpt lite snabbare film fuji neo 400 till mina gamla kameror(zeiss ikonta6x6,dacora royal rf6x6,kinax2 6x9)ska man pessa till 1600 ska man köra stock,finns det någon annan fördel gentemot 1-1?

Jag kör alltid 1:1, även när jag pressar. Har inte funnit någon skillnad mot stock, mer än att det blir svårt att hålla koll på framkallaren.

Förnyare är nog inte värt det, ifall du inte använder maskin. På min tidigare skola körde de stock, och bytte när neggen började bli tunna heltenkelt. En dunk räckte väl till ett dussin filmer eller så.

Du kanske har tittat på Massive Dev Chart och kommit fram till att man SKA köra stock när man pressar till 1600? Så är inte fallet, det finns bara inga tider för det där.

/Henri

Det är fujis data som anger detta dem har data för 800 1-1,1600 stock är det någon som har tid ör fuji neo 400 120 1600asa d76 1-1?

Hur många burkar är det i en stock D-76? ;-)

Det är säkert 18-19 år sedan jag framkallade i och återanvände outspädd D-76. Trots att jag förlängde tiden något så tyckte jag att jag förlorade en del. Har för mig att medeltonerna pressades ihop något.

Jag föredrar 1+1 som engångsframkallare, men numera kör jag inte med D-76, utan blandar själv Agfa-17 som är ganska lika.

Du skulle nog utan risk kunna framkalla en/två rullar i stocken och sen köra 1+1 med samma framkallare. Blir nog ingen märkbar skillnad.

Massive säger 13min för ISO800 i 1+1, jag hade börjat med 15min och kanske justera det så småningom. ISO1600 i stock är 13½min.

/Henri

När du blandar D76 från pulver får du ca 3,8 liter (j-a amerikaner) liter stock.

I en Patterson System 4 dosa går det åt 500ml per 120 film. Så ungefär 7 filmer per påse om du inte återanvänder.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.