Annons

D76 och "förnyelselösning", bra ekonomi, bra kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne G

Aktiv medlem
Hej!

Frågan gäller om man kan använda D76 (stamlösning, dvs ej spädd som 1 + 1) om o om igen ifall man tillför förnyelselösning (D76 från en annan dunk) och i vilken mängd denna förnyelse i så fall ska tillföras.

Jag har en massa film (Agfa Apx 100 o 400, Plus-x o Tri-x) som jag ska framkalla i D76.

Jag tänker framkalla i stamlösning, dvs INTE späda 1 + 1. Vid spädning 1 + 1 kastar man ju framkallaren efter att den använts. Med stamlösning kan man hälla tillbaka framkallaren i dunken för att återanvända den men med förlängd framkallningstid (åtminstone kunde men det förr) alternativt gm att tillföra förnyelselösning från en separat dunk med D76 framkallare.

Fotokompaniet i Göteborg använder metoden med förnyelselösning gm att de efter framkallningen häller tillbaka framkallaren samt tillsätter 25 ml ny framkallare. De anväder dock X-tol som enl dom är en en snabbare framkallare än D76.

Hur får jag så bra ekonomi som möjligt i detta? Kodak anger inte längre nån förlängningssfaktor på D76-påsarna o nämner heller inget om förnyelselösning. Det är väl de inget de tjänar pengar på antar jag... Eller så har de ändrat på kemin... Jag har sökt nån kunnig person på Kodak men har fortfarande inte fått svar så jag prövar i detta forum istället.

Tacksam för synpunkter och idéer.

Hälsningar Janne
 
Janne G skrev:
Hej!

Frågan gäller om man kan använda D76 (stamlösning, dvs ej spädd som 1 + 1) om o om igen ifall man tillför förnyelselösning (D76 från en annan dunk) och i vilken mängd denna förnyelse i så fall ska tillföras.

Jag har en massa film (Agfa Apx 100 o 400, Plus-x o Tri-x) som jag ska framkalla i D76.

Jag tänker framkalla i stamlösning, dvs INTE späda 1 + 1. Vid spädning 1 + 1 kastar man ju framkallaren efter att den använts. Med stamlösning kan man hälla tillbaka framkallaren i dunken för att återanvända den men med förlängd framkallningstid (åtminstone kunde men det förr) alternativt gm att tillföra förnyelselösning från en separat dunk med D76 framkallare.

Fotokompaniet i Göteborg använder metoden med förnyelselösning gm att de efter framkallningen häller tillbaka framkallaren samt tillsätter 25 ml ny framkallare. De anväder dock X-tol som enl dom är en en snabbare framkallare än D76.

Hur får jag så bra ekonomi som möjligt i detta? Kodak anger inte längre nån förlängningssfaktor på D76-påsarna o nämner heller inget om förnyelselösning. Det är väl de inget de tjänar pengar på antar jag... Eller så har de ändrat på kemin... Jag har sökt nån kunnig person på Kodak men har fortfarande inte fått svar så jag prövar i detta forum istället.

Tacksam för synpunkter och idéer.

Hälsningar Janne


Bra fråga!
Som jag inte kan!
Framkallar i bruksfärdig lösning SD-76 (Stena) och förlänger frankallningstiden...på ett ungefär sådär..

Så jag är också tacksam för litet ev synpunkter/tips! :)

/Bengan
 
Om jag kommer ihåg rätt kan man använda framkallaren till dess man tillsatt lika mycket förnyelse som den ursprungliga lösningsmängden, men man har ju hört om framkallningstankar där man inte bytt lösning på flera år. Ett halvår kan man säkert ha lösningen, om man ser till att man inte har någon kontakt med luften. Nån förlängd framkallningstid blir det ju inte när man jobbar med förnyelselösning. Googla på D76R.
OBS, Förnyelselösningen heter D76R och har en annan sammansättning än D76.
 
Senast ändrad:
Framkallare med förnyelselsning är väl en metod som mest användes av tidningar,etc som framkallade stora mängder film dagligen i tank som krävde stor framkallningsmängd. Väntar man för länge mellan framkallningstillfällena tror jag inte att detta är någon bra metod. Inte heller om man bara har mindre mängder film och framkallar i dosa. Då är det bättre att späda och kassera mellan varje tillfälle. Jämnare resultat desutom tror jag då man har mera exakt kontroll. Ingen risk för partiklar i framkallaren heller som kan ge problem. Framkallar du i dosa och inte har 100 oframkallde filmer som du snabbt vill ha fram skulle jag rekommendera spädning istället.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.