Annons

d750 problem

Produkter
(logga in för att koppla)

krillnecks

Aktiv medlem
tjena detta är lite mystiskt har inte haft detta problem med denna kameran tidigare använder mig av nd1000 gråfilter och stativ går inte få en skarp bild inte ens på några sek slutartid ( funkat bra tidigare) vad kan ha hänt? om jag fotar som vanligt focuserar den snabbt o bra o bilderna blir bra. men inte vid långa slutartider mvh kristoffer

Den kan inte sätta fokus genom ND1000, den är ju i princip svart. Du får sätta fokus först och sedan sätta på filtret eller så sätta fokus manuellt

Den kan inte sätta fokus genom ND1000, den är ju i princip svart. Du får sätta fokus först och sedan sätta på filtret eller så sätta fokus manuellt
det har ju funkat tidigare och han fäster autofokusen också även med filtret på :) men sen att man inte ser genom sökaren stämmer :)

Verkar konstigt att det ska gå, men är det riktigt soligt så kanske. Vad händer nu då, markerar den att den hittar fokus eller sveper den bara fram och tillbaka?

Vet inte vad ett ND 1000 filter är men kör med little stopper och big stopper. Antar detta är något liknande.

Varken min Fuji kamera eller min Canon 5D MKIV kan sätta fokus med bigstopper. Det det ger 10 steg mindre ljus fast med little stopper kan det gå men rekommenderas inte.

Jag mäter alltid både slutartid och bländare utan filter och räknar sedan om tiden efter en tabell som finns med eller använder en app.

Jag kör tumfokus och låter givetvis bli att sätta fokus en gång till när jag väl stoppat in filtret. Kör man med fokus på avtrycket måste man slå över till manuellt fokus på objektivet efter man satt skärpan utan filter.

Misstänker du har fokus på avtrycket och glömt slå över till manuellt fokus.

ND1000 är 10 steg.

Har själv ND1000 filter och D750, så det ska ju fungera.

Är filtret rent? Har själv råkat ut för att jag har stått vid strandkanten i blåst och bara fick skärpa på de första bilderna, då saltvatten i vinden efterhand täckte filtret.

Att du inte har satt kameran på manuell fokus efter du ställt in fokus med AF, så att den ändrades sig när du tog kortet

Med ett så kraftigt filter kan du nog få problem med ljus som letar sig in via sökaren om du inte sätter eller håller för den. Jag tycker att det kanske borde synas mer än som bara suddig bild, men alla felkällor bör ju tas bort.

Vet inte vad ett ND 1000 filter är men kör med little stopper och big stopper. Antar detta är något liknande.

Varken min Fuji kamera eller min Canon 5D MKIV kan sätta fokus med bigstopper. Det det ger 10 steg mindre ljus fast med little stopper kan det gå men rekommenderas inte.

Jag mäter alltid både slutartid och bländare utan filter och räknar sedan om tiden efter en tabell som finns med eller använder en app.

Jag kör tumfokus och låter givetvis bli att sätta fokus en gång till när jag väl stoppat in filtret. Kör man med fokus på avtrycket måste man slå över till manuellt fokus på objektivet efter man satt skärpan utan filter.

Misstänker du har fokus på avtrycket och glömt slå över till manuellt fokus.
har fokuserat på föremålet skruvat dit filtret sen slagit till mf men blir ändå inte bra :)

ND1000 är 10 steg.

Har själv ND1000 filter och D750, så det ska ju fungera.

Är filtret rent? Har själv råkat ut för att jag har stått vid strandkanten i blåst och bara fick skärpa på de första bilderna, då saltvatten i vinden efterhand täckte filtret.

Att du inte har satt kameran på manuell fokus efter du ställt in fokus med AF, så att den ändrades sig när du tog kortet
japp provat rengöra det också får ringa cyberphoto o fråga som sagt samma grejer men helt plötsligt blev det såhär skumt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar