poncar
Aktiv medlem
Är i valet och kvalet ifall det vore värt att uppgradera från min drygt ett år gamla Nikon d3200 till en 7100. Trivs i och för sig mycket bra med 3200:an men inser också dess begränsningar då jag framförallt fotar natur/landskap och gärna under ganska ruffiga (snö, storm, regn...) och/eller dunkla förhållanden. 3200.an har ju ingen vädertätning men är å andra sidan väldigt lätt vilket jag ser som en fördel. En annan nackdel som jag kan störa mig lite på är att bruset blir ganska märkbart så snart jag går upp i ISO över 400... Bland det första jag gjorde efter att ha skaffat 3200 var att investera i ett par som jag upplever det bra gluggar, Nikons 18-200 f/3.5 (som jag alltid har på som standard) och en bra makroglugg från Tamron. Så objektiven skulle säkert matcha även att sitta på d7100. har även Nikons enklare 70-300 telezoom, som dock används mer sällan.
Vad säger ni därute? Någon som har erfarenhet av hur mycket en uppgradering från 3200 (eller motsvarande "instegsmodell") kan lyfta kvaliten och möjligheterna i fotograferandet? Kan väl tillägga att jag fotar ganska mycket, så kameran används flitigt!
Kanske kan jag i så fall behålla 3200:an som "andrakamera/reserv", eller finns det något andrahandsvärde att tala om?
Tacksam för tips och råd!
/Pontus
Vad säger ni därute? Någon som har erfarenhet av hur mycket en uppgradering från 3200 (eller motsvarande "instegsmodell") kan lyfta kvaliten och möjligheterna i fotograferandet? Kan väl tillägga att jag fotar ganska mycket, så kameran används flitigt!
Kanske kan jag i så fall behålla 3200:an som "andrakamera/reserv", eller finns det något andrahandsvärde att tala om?
Tacksam för tips och råd!
/Pontus