Annons

D7100 ISO/Inbyggd blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

UMC

Aktiv medlem
Jag är ny ägare av en Nikon D7100 (gammal Canontist) och har två frågor angående D7100.
1.
Varför hoppar iso talet upp när jag fäller upp den inbyggda blixten?
Jag har iso inställt på iso 100 i minimum och 3200 som max, auto iso och programläge på kameran.
Om jag skall ta en bild i ganska mörka situationer väljer kameran exempelvis iso 1000, fäller jag då upp blixten hoppar iso värdet upp till 3200? Borde det inte vara tvärtom? Dvs att iso värdet borde minska?
Visserligen får jag en snabbare tid (1/60sek) och ett större bländartal, men det ska väl blixten kompensera utan att höja iso värdet.
Varför kan man inte ställa ett fast iso för den inbyggda blixten. Man skall väl inte behöva växla till manuellt iso varje gång?
2.
Upplever ni ljudet från autofokusmotorn i kameran som störande? Ja tycker min är både högljud och lite gnisslande. Det kommer inte från objektiven, provat med flera stycken.

Tacksam för svar.
Mvh. Uffe C

Auto-ISO och blixt är ingen bra kombination på någon Nikon-kamera jag har provat, även D7100. Stäng av auto-ISO om du ska använda blixt. Det gäller såväl inbyggd som extern blixt.

Dom har ändrat detta på sistonde.

På min D700 så fungerade precis som jag ville. Kameran drog ner ISO och lyste upp med blixten, på min D800 fungerar det som på din D7100 kameran använder bara blixten som upplättningsblixt om man inte själv ställer in ISO och slutartid. Jag har svurit över detta ett antal gånger.

/Karl

Anledning

Anledningen är att någon nisse på utvecklingsavdelningen tycker att det är bra eftersom man då får med mer av det naturliga ljuset i bakgrunden som annars ofta skulle bli helsvart om man kör på någon form av automatik och inte helmanuellt tillsammans med blixt. Är det något man bör lära sig om man ofta fotar med blixt så är det att ställa iso manuellt samt använda "M" . Du kan då styra alltifrån bruset till hur mycket naturligt ljus du vill ha i bakgrunden. Detta går iofs med de halvautomatiska lägena också men det går inte snabbare eftersom man då istället behöver fippla med exponeringskompensation. Träna på M så går detta lika snabbt och med bättre resultat efter ett tag.

Bättre lösning

Det hade varit bättre om det funnits en parameter som ställer in om man vill använda blixten som upplättningsblixt eller som huvudsaklig ljuskälla. Så hade gammla rävar inte behövt lära sig sitta.

Inte ens M löser detta problemet faktiskt eftersom auto-ISO jobbar vidare precis som vanligt även i M-läget.

/Karl

Tackar för svaren. Då behöver jag inte leta i menyerna längre, Bara att bita i det sk äpplet och lära om.

Det hade varit bättre om det funnits en parameter som ställer in om man vill använda blixten som upplättningsblixt eller som huvudsaklig ljuskälla. Så hade gammla rävar inte behövt lära sig sitta.

Inte ens M löser detta problemet faktiskt eftersom auto-ISO jobbar vidare precis som vanligt även i M-läget.

/Karl

Jag tror denna funktion brukar kallas "exponeringskompensation" på de flesta kameror. ;)

Varför

/Karl

Och varför ska man ha Auto-ISO påslaget då? Det är väl bara att stänga av.

Trots dessa tillkortakommanden tycker jag ändå att Nikons implementation av Auto-ISO är den som fungerar klart bäst av de jag testat (Canon, Nikon och Sony). På min NEX är funktionen i det närmaste oanvändbart, då det inte går att välja något annat än 1/80s som begränsning, medans jag kan välja fritt beroende på situation på min D3.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar