ANNONS
Annons

D7100 i direkt solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Tritorn

Medlem
Hej,

Under gårdagen så glömde jag kvar min Nikon D7100 på köksbordet i sommarstugan.
När jag kom tillbaka några timmar senare så låg kameran på bordet i stekande solsken som trängde in genom fönstret. Baksidan av kamerahuset fick allt solsken på sig, dvs. skärmen och sökaren bl. a. Kameran var riktigt varm och inte långt ifrån att brännas i händerna där solen legat på.

Min fråga till er kunniga är om kameran far illa av det som inträffat och i så fall vad som skulle kunna hända med den?

Ett Objektiv 70-300 satt på om det påverkar på något sätt?

Hur länge kameran exponerades för direkt solljus vet jag inte, men minst en timme!

///Jesper

.............
Min fråga till er kunniga är om kameran far illa av det som inträffat och i så fall vad som skulle kunna hända med den?.................
Det finns nog ingen som kan svara på den frågan. Men det är väl bara att prova. Fungerar allt som vanligt har den väl inte tagit någon skada. Dessutom är kameror betydligt robustare än de flesta verkar tro:)

Det är väl bara att prova kameran och se om den fungerar som den ska.

Det är svårt att veta exakt vad som händer om kameran skulle bli för varm på det sättet. Men om du har låtit den svalna långsamt och den sedan fungerar normalt så ska det nog inte vara några problem. :)

Edit; Anders hann visst före.

Solsken

Skulle inte tro att det är någon skillnad mot en dags fotograferande i solen. Kamerorna är byggd för att tåla en hel del.

Finns ju varmare ställen än i lilla Sverige :) :)

Så här står det i manualen på en D800E

Bilagor

• 800p.JPG
    800p.JPG
    69.1 KB · Visningar: 42
Pajade

Min 5DIII pajade när jag var i Oman häromåret. Den blev så varm att den nästan bränndes där den hängde på axeln. Ett kretskort som hade med strömförsörjning fick bytas. Tur att man alltid har extrakameror på resor.

Få saker mår väl bra av att ligga i solsken. Plaster börjar gasa och lämna hinnor på ytor. Smörjmedel smälter och kryper till fel platser osv. Objektiv kan vara känsliga. Elektronik kan lägga av men brukar återhämta sig när temperaturen blir normal. Om din kamera tagit skada är svårt att säga men nyttigt är det inte.

Tack för Era svar!

Kameran fungerar normalt just nu tycker jag. Har lagt en termometer på samma ställe i två timmar och den mäter 41 grader. Varmare idag för övrigt.

Vad tror ni om att det direkta solljuset trängt in genom sökaren under minst en timme, men troligtvis längre? Kan det skada optiken?

///Jesper

Beror på

Det beror på. Om ljusstrålarna träffat frontlinsen kan det gå illa. Har själv råkat ut för att fettet på bländarlamellerna / i objektivet smällt och när det sedan torkat till har kleggat igen lamellerna så att det var dags för inlämning och rengöring. Inte helt ovanligt har jag förstått! Värme är aldrig bra men går ju inte att helt skydda sig mot. Att ha kameran i en väska är ju definitivt inget alternativ när man är ute på jakt efter djur/fågelbilder!!! Då ska den vara skjutklar hela tiden! Att däremot skydda den vid längre transporter/vila eller andra slötillfällfällen bör man nog överväga.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.