Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7100 Auto-ISO i P,S,A,M läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolleberg

Aktiv medlem
Hej

Jag har nu min första systemkamera.Det är en Nikon D7100 med ett 28-300/3,5-5,6.
Nu funderar jag om "auto-iso" fungerar i lägena P,S,A,M?
Som jag ser det så ändras inte iso när jag har kameran i något av lägena P,S,A samt M.
Jag misstänker att det finns någon inställning någonstans som jag missar att ställa i rätt läge.
Men just nu behöver jag hjälp med problemet.

MVH Roland
 
Hej!

Jag är inte hundra på att jag fattat ditt problem.

Men...

Om auto iso är påslaget så kommer kameran alltid ändra isovärdet efter eget godtycke i pasm lägena.
Om manuell iso är din inställning så ändrar kameran inte isovärdet i något pasm läge
Kameran kommer inte ända ditt val av antingen auto iso eller manuellt iso i något pasm läge

På D50 och D300 är det så iaf.
 
Och sen måste det förstås vara så pass mörkt att kameran faktiskt ska tycka att den behöver ändra ISO.
 
Välj auto iso

Håll in ISO knappen och snurra främre väljarhjulet där du har höger pekfinger så slår du på eller av auto ISO . Funkar jättebra att köra auto=P Mvh Hans
 
Hej

Jag har nu min första systemkamera.Det är en Nikon D7100 med ett 28-300/3,5-5,6.
Nu funderar jag om "auto-iso" fungerar i lägena P,S,A,M?
Som jag ser det så ändras inte iso när jag har kameran i något av lägena P,S,A samt M.
Jag misstänker att det finns någon inställning någonstans som jag missar att ställa i rätt läge.
Men just nu behöver jag hjälp med problemet.

MVH Roland


JAg tror att kamran ändrar, dock visas förinställt ISO på displyen, ta en bild och titta på den vilket iso kameran valde!

/Micje som utalar sig om 7000 och D800 vilket är det jag har
 
Jag tror han menar att i hel-auto så är auto-iso på som default, medans när han vrider till dom andra lägerna så stängs det av, precis som sig bör eftersom man då ska få valet att slå på det själv om man vill ha. Så då är det bara göra som Hans skrev, håll in iso-knappen o vrid på det främre hjulet. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.