Annons

D70s vs. D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozze

Aktiv medlem
Efter att ha varit ute efter en kamera ett tag nu så har jag begränsat mitt val till två kameror. D70s eller D80. Med 18-70 optiken så skiljer det cirkus 2600 kronor. Hjälp mig att motivera mig att köpa den dyrare av dem, eller att prata förstånd med mig att spara pengarna istället och köpa D70s. Kanske är svaret jättelätt, men jag som inte är så världsvan kan inte hitta det. Vad skall jag då använda kameran till? Tja, med min Minolta A1 så var det allt från farmors 80års kalas, till lite naturfoto-försök... Måste erkänna att jag mest fegade och körde på autoläget, vilket också resulterade i varierande resultat! Skall äntligen ta mig i kragen och försöka utveckla min fotografiska ådra, och tänkte fira det med att köpa ny kamera. Mest för avsaknaden av möjligheten till att byta objektiv. Kände mig lite begränsad med min A1... Några jätteutskrifter kommer det inte att bli, max A4 någon gång då och då.

Jag vill inte hamna i ett läge där jag tänker att "faan att jag snålade och inte köpte D80 istälet" men jag vill naturligtvis inte heller få ångest över att jag köpte en mycket dyrare kamera än vad jag egentligen behövde.

Finns det några stora för/nackdelar på de båda?

Kanske bara jag som kan svara på vad jag skall ha för kamera, men jag gör ändå ett försök genom att svara er här på forumet...

Tack på förhand

/Jozze

Det räcker med jämföra sökaren på dessa kameror. D70'n har synfält som ett sugrör i jämförelse.

Ta och masa dig till en butik och känn och kläm själv och titta i sökaren så har du bestämt dig ganska omgående.

D80 är ju även ett modernare hus där mycket av tekniken är lånad från storebröderna D200/D2x.

// Maxe

Köper du D70, köp beg, så sparar du iaf en hoper med pengar till gluggar. Annars känns det som D80 är nytt och fräscht med allt var det innebär. Och D70, som är ett par år gammal, lite passé i jämförelse.

Missförstå mej rätt! Med D80 tar man inte automatiskt bättre bilder och dessutom ser nog väldigt få någon skildnad på bilder tagna med bägge husen. Men... D80 är ny och fräsch!

/K

Jag skall ta och åka ner till en butik så fort som jag får möjlighet. Tänkte bara höra med er här först så man har lite på benen om vad man skall titta efter när man väl står där med båda i händerna.

Frågan är ju bara om det är motiverat för en amatörfotograf som jag och köpa en D80. Kommer det bli bättre bilder så att det är värt de där extra pengarna? Eller är det bara om man är lite mer avancerad i sitt fotograferande som den stora skillnaden märks?

Nej, man tar nog inte mycket bättre bilder med en D80 men du kommer säkerligen att trivas bättre med en D80 och dessutom under längre tid så antagligen är det väl investerade pengar.

Fotoglädje är minst lika viktigt som teknik. Och jag tror att du upplever större fotoglädje med en D80 ärligt talat. D70 var en fantastiskt fin kamera när den kom och den är det fortfarande. Men inget snack om att D80 ger dig mer att växa i. Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar