Annons

D70s-frågor från ny ägare

Produkter
(logga in för att koppla)

VegaNass

Aktiv medlem
Hej!

Ja, jag har försökt hitta svar på just denna fråga både i forumet och i manualen men inte lyckats.

Ibland (bl.a. i P-läge) står det "hi" eller "lo" istället för den specifika exponeringstiden??? Jag vill ju gärna _se_ vilken tid det är! Hur ska kameran kunna avgöra om jag använder stativ eller inte?

Jag vill gärna veta om det är 2, 3, 15 eller 30 sekunder. Sen har jag noterat att lilla pricken i mitten av exponeringskompensationsskalan i sökaren (inte autofocuspricken till vänster) allt som oftast blinkar, även om jag har t.ex. blixt (SB-600). Även detta i bl.a. P-läge.

Någon som har några tips?

Sen blev jag besviken att inte kamerans huvudblixt avfyras när jag använder min SB-600 som fjärrstyrd blixt. Jag trodde faktiskt att det skulle gå. Det innebär ju att det är "värdelöst" att använda CLS vid t.ex. porträttfotografering.

Tack på förhand,
Fredrik

PS Vilket lyft jämfört med EOS 350D med kitoptik!
 
Tack Johannes!

Bara att acceptera då...

Pröjsa 10 lök och inte få reda på vilken slutare/bländare den väljer...man kan ju inte få allt...

/Fredrik
 
Hej!

Hade samma problem med min D70, men hittade en acceptabel lösning:

Om man slår på blixten så visar den vilken tid den kommer välja i A-läget när den utan blixt visar "LO", förutsatt att man har som långsammaste tid för blixten satt 30s.

Alltså kameran visar "LO" på med blixten, få rätt värde, ner med blixten och exponera utan blixt och få det värdet kameran sade. Tadaaa!
 
VegaNass skrev:
Tack Johannes!

Bara att acceptera då...

Pröjsa 10 lök och inte få reda på vilken slutare/bländare den väljer...man kan ju inte få allt...

/Fredrik
Ja, inte för att jag fotar digitalt i den omfattning att det stör men du kan ju precis lika gärna säga: "Skaffa en kamera för 10 papp där jag kan göra alla inställningar och ha full kontroll - och sen köra den som om den vore en kompakt-"titta och tryck" ......eller i princip en gammal Instamatic!
Us
 
VegaNass skrev:
Tack Johannes!

Bara att acceptera då...

Pröjsa 10 lök och inte få reda på vilken slutare/bländare den väljer...man kan ju inte få allt...

/Fredrik
Kör på tidsautomatik. Bestäm själv bländare och kameran väljer tiden. Då har du full koll på både bländare och slutare. Dessutom tycker jag att kreativiteten växer om man lär sig styra skärpedjupet till fullo, med andra ord så kör jag själv nästan alltid på läge A.
 
paul innergård skrev:
Kör på tidsautomatik. Bestäm själv bländare och kameran väljer tiden. Då har du full koll på både bländare och slutare. Dessutom tycker jag att kreativiteten växer om man lär sig styra skärpedjupet till fullo, med andra ord så kör jag själv nästan alltid på läge A.

Tack för tipset, ska prova det.

MVH
Fredrik
 
paul innergård skrev:
Kör på tidsautomatik. Bestäm själv bländare och kameran väljer tiden. Då har du full koll på både bländare och slutare. Dessutom tycker jag att kreativiteten växer om man lär sig styra skärpedjupet till fullo, med andra ord så kör jag själv nästan alltid på läge A.

Kommer inte kameran fortfarande att visa "low"? Detta har vart uppe förut på forumet, kort resumé kan sägas vara att nikon har valt att inte låta kameran visa vilken slutartid som väljs, då kameran inte kan garantera korrekt exponering vid så lite ljus (nu vill jag inte sätta mitt liv på detta påstående, men är då ganska säker iaf).

Lösningen? Som Johannes-S skrev, kör i M-läget! Där ställer du både bländare + tid själv (tänk på att ljusmätaren vill att allt ska vara grått, fotar du på natten får du oftast ta kortare tider än vad som föreslås!), vilket ger fullständig kontroll. Ser faktist det som nästan det enda sätt man kan fota i svårare ljusförhållanden.
 
"Sen blev jag besviken att inte kamerans huvudblixt avfyras när jag använder min SB-600 som fjärrstyrd blixt."




Kan du inte bara köra SB-600 som slavblixt (su-4) och ställa in huvudblixten manuellt? Alltså inte i commanderläge.

MVH Tomas
 
Tomas Öberg skrev:
"Sen blev jag besviken att inte kamerans huvudblixt avfyras när jag använder min SB-600 som fjärrstyrd blixt."




Kan du inte bara köra SB-600 som slavblixt (su-4) och ställa in huvudblixten manuellt? Alltså inte i commanderläge.

MVH Tomas

Det vet jag faktiskt inte. Med 'huvudblixt' menade jag alltså den inbyggda blixten. Enlig t vad jag kunnat läsa mig till ås kan jag inte köra den interna blixten i commanderläge och samtidigt avfyra den som blixt (om ni förstår hur jag menar). Jag måste tydligen köpa en SB-800 för att detta ska fungera...

I vilket fall som helst är det en mycket trevlig kamera!
 
Tomas Öberg skrev:
"Sen blev jag besviken att inte kamerans huvudblixt avfyras när jag använder min SB-600 som fjärrstyrd blixt."




Kan du inte bara köra SB-600 som slavblixt (su-4) och ställa in huvudblixten manuellt? Alltså inte i commanderläge.

MVH Tomas

SB-600 har inte SU4, SB-800 har det däremot.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.