Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70s exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Casimir

Aktiv medlem
Fundering om Nikon D70s och exponeringslatitud

Som alltid är det ovant med en ny kamera och inställningar. Efter fyra dagar med en D70s så får jag en känsla för att det är minst lika viktigt att hålla reda på rätt exponering och latitud som när jag använde dia-film.

Bedömningen är gjord efter att sett bilderna på en iMac G5 20" som är relativt bra kalibrerad. Inga utskrifter ännu.

Jag vill inte hålla på att labba i PS utan få en bra bild direkt. Dvs ev beskärning, oskarp mask, samt viss färgjustering i PS Elements.

Multi-segment ljusmätning. A eller M samt JPEG Fine som inställningar. Saknar RAW-konvertering i iPhoto/Elements och behöver uppgradera. Kan det hjälpa?

Det känns som spotmätning på flera ställen i bilden för att få ett medelvärde och manuell exponering gäller för att få "riktigt" bra bilder,

De är härlig med sommar och strålande sol, även om det ruinerar bilderna ;-)

Comments please....

Mvh Casi

D70:s matrixmätning är konservativt ställd vilket överraskade mig i början. Jämfört med Canon vill Nikon undvika utbrända områden till varje pris verkar det som. Bra och dåligt beroende på preferenser. Jag tyckte att allt blev kontrastlöst och underexponerat med min D70 i början. Så jag satte +0,7 bländarsteg som standard eller la in egna kurvor, men numera kör jag nästan alltid med spotmätning eller centrumvägd mätning. Jag tycker att D70:s spotmätning är mycket bra. Exponeringslåset har jag lagt på avtryckaren och jag fokuserar med AE/AF-knappen. Kameran står alltid i AF/C.

Funkar jättebra tycker jag och bilderna blir bättre exponerade.

Jag tycker definitivt att du ska köra rå (nef) - D70:s interna jpg-konvertering är rätt svag och du vinner mycket nyanser i låg- och mellandagrar genom att plåta i nef. Använd bara en bra konverterare som t.ex. Adobe Camera Raw.

Har haft D70s i knappt ett år.

Exponeringen är viktig, har man bränt ut högdagrarna hjälper ingen dator i världen efteråt. För att hålla koll på att exponeringen blir bra använder jag histogrammet i displayen på kameran och justerar exponeringen om det behövs. Jag använder matrismätning oftast.

Finns massor av trådar för och emot RAW så det är bara att söka. Själv tycker jag RAW funkar bra, gillar särskilt att kunna ändra vitbalansen i efterhand. Det är nog bara för dig att ladda ber pluginen från Adobe, prova och bestämma själv vad du tycker.

Om du använder Elements 2.0 eller 3.0 rekommenderar jag att hämta hem en plugin från Earthboundlight som ger dig möjlghet att använda kurvor och kanalblandare, finns annars bara i "stora" PS.

Går också att justera en hel del kameran såsom färg, kontrast och skärpning men det har inte varit så angeläget för mig då jag kör RAW.

/Martin

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto