Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70s Överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

Obbe

Aktiv medlem
Halloj,

Är sedan någon månad tillbaka ägare till ett D70s kit. Har bekantat mig med kameran och mina objektiv (Tamron 90mm 2.8f Macro / Sigma 70-300DL / Nikon 18-70mm). Generellt blir ljusare delar i en bild utfrätta med alla objektiven, detta gäller i alla lägen Auto, P, A, S & M +variprogramen. Någon annan som D70s ägare som upplevt detta? Köpte allt hos Fotokungen så garanti finns, men med tanke på det relativt långa tiden man får vara utan kameran vid ev. gar.service ville jag bara kolla om det fanns någon annan lösning?
 
Det beror ju på hur bilden ser ut, men om du använder matrismätningen och det är små ljusa partier så kommer de att bli utfrätta.
Det vore bra med en exempelbild.
 
Obbe skrev:
Halloj,

Är sedan någon månad tillbaka ägare till ett D70s kit. Har bekantat mig med kameran och mina objektiv (Tamron 90mm 2.8f Macro / Sigma 70-300DL / Nikon 18-70mm). Generellt blir ljusare delar i en bild utfrätta med alla objektiven, detta gäller i alla lägen Auto, P, A, S & M +variprogramen. Någon annan som D70s ägare som upplevt detta? Köpte allt hos Fotokungen så garanti finns, men med tanke på det relativt långa tiden man får vara utan kameran vid ev. gar.service ville jag bara kolla om det fanns någon annan lösning?

Hej Robert!

Jag vill inte utge mig för att vara någon expert. Har haft en D70 i ca:3000 exponeringar nu. Som du säger så är det väldigt lätt att ljusa partier blir utfrätta, men jag personligen använder nästan uteslutande punktmätning dvs. mäter i de ljusa partierna för att de inte skall bli utfrätta. Den här metoden hade jag sedan tidigare praktiserat på den analoga tiden då jag uteslutande fotade dia, velvia. Den regeln verkar funka ganska bra här också.
Fördelen med digitalfoto är ju att det går att se på histogrammet och markeringar vad som blir fel.
På motiv som har huvudelen vitt, mäter jag ljuset på det vita, det brukar ibland se lite mörkt ut men går ofta att justera i efterhand.En utfrätt bild har då åtminstone jag väldigt svårt att få till i efterhand.
Min erfarenhet av ljusmätning är att kompromissa och att i väldigt få fall använda matrix mätning där motivet har varierande ljus.
Kan dock hålla med om att vitt är ganska klurigt att få till med D70,n.
Har sett dina bilder och de ser då inte överexponerade ut.
Nu är det inte säkert att det här är lösningen på ditt problem, men det kanske kan vara till hjälp i vissa situationer.


Stefan
 
Som ovan sagts beror ditt resultat på en kombination av motiv och vald ljusmätningsmetod. Mina generella erfarenheter är att D70 underexponerar lätt. Rekommenderar att du väljer den inställning som visar highlights på displayen efter varje bild.
 
jkene skrev:
Som ovan sagts beror ditt resultat på en kombination av motiv och vald ljusmätningsmetod. Mina generella erfarenheter är att D70 underexponerar lätt. Rekommenderar att du väljer den inställning som visar highlights på displayen efter varje bild.
Håller med föregående talare om att D70 snarare har en tendens att underexponera en aning vilket irriterande nog inte syns i kamerans bildvisningprogram, utan kommer som en glad överaskning när man kör upp bilderna i datorn. En aning var som sagt ordet, D70 exponerar överlag mycket bra och säkert. Vad gäller utfrätta högdagrar tror jag det har mer att göra med det dynamiska omfånget som visat sig vara den digitala teknikens kanske största Akilleshäl
 
paul innergård skrev:
Håller med föregående talare om att D70 snarare har en tendens att underexponera en aning vilket irriterande nog inte syns i kamerans bildvisningprogram, utan kommer som en glad överaskning när man kör upp bilderna i datorn. En aning var som sagt ordet, D70 exponerar överlag mycket bra och säkert. Vad gäller utfrätta högdagrar tror jag det har mer att göra med det dynamiska omfånget som visat sig vara den digitala teknikens kanske största Akilleshäl

Helt enig, och som sagt, även om jag "älskar" min D70 kan man inte förlita sig på displayen för att avgöra kvaliteten på bilderna. Deleta inte utifrån det som syns där, ta hellre några extra gafflade bilder...

Ett avtonat gråfilter är också bra att ha.
 
WOW!

vilken massa svar på en gång ;) Tack tack allihopa!

Jag har nästan till 100% använt matrismätning och ska nu köra lite spotmätning och se vad det resulterar i. Tar åt mig av alla edra tips och ska testa under dagen. Då kan jag vara lugn över att det förmodligen inte är något fel på huset. Tyckte bara att min gamla 300D inte uppförde sig riktigt på samma sätt, men det kanske är olika krussiduller och grunkmojänger som sköter ljusmätningen ;) Ska försöka lägga upp en färsk bild som visar det jag undrar över.

Ha det bra!
 
D70 underexponerar för att inte fräta ut högdagrar. Jag körde alltid displayen i -2. Men kolla istället histogrammet,det ljuger inte.

/P.L
 
Om det är något jag har reagerat över så är det som för flera andra att min D70 har en tendens att underexponera. Men jag föredrar det framför överexponering så jag har inte sett det som ett alltför stort problem. Dessutom verkar det främst gälla i kombination med kitobjektivet och inte i lika hög utsträckning med 50/1,8 och 70-200/2,8VR (har dock ej gjort något vetenskapligare test)...
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
D70 underexponerar för att inte fräta ut högdagrar. Jag körde alltid displayen i -2. Men kolla istället histogrammet,det ljuger inte.

/P.L

Dessvärre ljuger histogrammet en del eftersom det visar den gröna kanalen. Om man tar bilder på personer eller med mycket gult/rött kan de bli utfrätta (med fula färgskiftningar som följd) utan att histogrammet visar det. Jag brukar därför ana oråd om histogrammet går nästan i taket och högdagrarna inte alls är neutralgrå/gröna utan mer gula/röda. Lite experimenterande och koll på histogrammen i t.ex. Photoshop eller Nikon Capture gör dock att man lär sig att tolka histogrammet någorlunda rätt för olika typer av bilder.
 
edsjo skrev:
Dessvärre ljuger histogrammet en del eftersom det visar den gröna kanalen. Om man tar bilder på personer eller med mycket gult/rött kan de bli utfrätta (med fula färgskiftningar som följd) utan att histogrammet visar det. Jag brukar därför ana oråd om histogrammet går nästan i taket och högdagrarna inte alls är neutralgrå/gröna utan mer gula/röda. Lite experimenterande och koll på histogrammen i t.ex. Photoshop eller Nikon Capture gör dock att man lär sig att tolka histogrammet någorlunda rätt för olika typer av bilder.

Sant, du har inget rgb histogram på d70, men fortfarande så är det en klart bättre representation än displayen på d70 ger .

/P.L
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Sant, du har inget rgb histogram på d70, men fortfarande så är det en klart bättre representation än displayen på d70 ger .

/P.L

Absolut, histogrammet är klart användbart ändå trots att det bara visar gröna kanalen. Skärmen är inte helt fel heller dock när man har lärt sig tolka den. T.ex. har jag börjat få en känsla för när hudtoner är överexponerade. De får då en gul-rosa färgskiftning på skärmen som man faktiskt ser om man lär sig se dem. Hur som helst, exponeringen är kritiskt med en digitalkamera och man måste lära sig sin kamera och hur man utnyttjar den bäst.
 
edsjo skrev:
Absolut, histogrammet är klart användbart ändå trots att det bara visar gröna kanalen. Skärmen är inte helt fel heller dock när man har lärt sig tolka den. T.ex. har jag börjat få en känsla för när hudtoner är överexponerade. De får då en gul-rosa färgskiftning på skärmen som man faktiskt ser om man lär sig se dem. Hur som helst, exponeringen är kritiskt med en digitalkamera och man måste lära sig sin kamera och hur man utnyttjar den bäst.

Skall ärligt säga att jag aldrig haft några problem med D70 när det gäller exponering.

Jag kan dock se att få rätt exponering i fältet är extremt viktigt för de som skjuter jpeg.

Jag har dock uteslutande skjutit raw med d70, samt användt en egen tone kurva i kameran.

/P.L
 
Paul.r.Lindqvist skrev:
Skall ärligt säga att jag aldrig haft några problem med D70 när det gäller exponering.

Jag kan dock se att få rätt exponering i fältet är extremt viktigt för de som skjuter jpeg.

Jag har dock uteslutande skjutit raw med d70, samt användt en egen tone kurva i kameran.

/P.L

Jag har också använt tone kurva i kameran väldigt länge men har på senare frångått detta på grund av att jag inte längre använd Capture Editor utan använder mig av Photoshop CS för behandlingen av mina RAW-bilder. Och Photoshop struntar i den anpassade kurvan. Jag har länge stått i valet och kvalet om jag ska gå tillbaka till Capture Editor igen men har ännu inte bestämt mig. Så tillsvidare kör jag vidare med Normal eller Vivid inställningen utan anpassad kurva och det fungerar bra. Tycker faktiskt inte den underexponerar så väldigt om man tänker efter.
 
Lionheart skrev:
Jag har också använt tone kurva i kameran väldigt länge men har på senare frångått detta på grund av att jag inte längre använd Capture Editor utan använder mig av Photoshop CS för behandlingen av mina RAW-bilder. Och Photoshop struntar i den anpassade kurvan. Jag har länge stått i valet och kvalet om jag ska gå tillbaka till Capture Editor igen men har ännu inte bestämt mig. Så tillsvidare kör jag vidare med Normal eller Vivid inställningen utan anpassad kurva och det fungerar bra. Tycker faktiskt inte den underexponerar så väldigt om man tänker efter.

Jag körde bara NC med D70, men nu skulle jag nog använda C1 eller acr. Och förmodligen köra "normal" eller "mindre kontrast" beroende på förhållanden.

/P.L
 
edsjo skrev:
Dessvärre ljuger histogrammet en del eftersom det visar den gröna kanalen. Om man tar bilder på

Ska man vara petig så visar den lumakanalen, vilket är nästan samma sak som den gröna i en "normal" bild, men tar man en bild på något som är helt rött tex, så ser man att histogrammet skjuter upp en bit då med. Jag tycker personligen inte att histogrammet går att lita på för fem öre. Högdagerbliket är visserligen åxå baserat på lumakanalen, men ger en betydligt bättre uppfattning om hur mycket som är utfrätt. Men det är sällan jag använder någon av dem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.