Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 & SB-800 Överexponerar när det passar den

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Hej,

Har precis skaffat en D7000. Har sedan innan en SB-800 som för övrigt är en pålitlig och bra blixt.

Nu upplever jag imellanåt att kameran överexponerar kraftigt, o andra sidan exponerar den helt korrekt när det passar.

Jag kör med bouncer och har alltid blixten riktad snett uppåt när jag fotar inomhus.

Några tankar ideér eller förslag?

Är det enbart vid blixtfotografering du får det fenomenet? Är det kraftig överexponering? Annars får man ju ibland tvingas justera in lagom ljusmängd, all modern avancerad automatik till ära:)
Har du provat en annan blixt för att se om får samma fenomen då?

Vad har du för ljusmätning på kameran?
Spotmätning kan ge otroligt olika resultat med minimalt olika motiv beroende på om spot-punkten träffar ett ljust eller mörk ställe.

Vad har du för inställning för blixten, både vad gäller inställning på blixten men även på kameran?
Kör du att blixten själv beräknar exponeringen så har du ju genast två kloka huvuden som samsas om samma bild.

Har du några exempelbilder där en är korrekt och en annan överexponerad att lägga upp här så blir det lättare att felsöka och ge råd.

Är det enbart vid blixtfotografering du får det fenomenet? Är det kraftig överexponering? Annars får man ju ibland tvingas justera in lagom ljusmängd, all modern avancerad automatik till ära:)
Har du provat en annan blixt för att se om får samma fenomen då?

Ja, den överexponerar kraftigt.
Ska försöka ladda upp ett par bilder.

Sent from my LT15i using Tapatalk

Vad har du för ljusmätning på kameran?
Spotmätning kan ge otroligt olika resultat med minimalt olika motiv beroende på om spot-punkten träffar ett ljust eller mörk ställe.

Vad har du för inställning för blixten, både vad gäller inställning på blixten men även på kameran?
Kör du att blixten själv beräknar exponeringen så har du ju genast två kloka huvuden som samsas om samma bild.

Har du några exempelbilder där en är korrekt och en annan överexponerad att lägga upp här så blir det lättare att felsöka och ge råd.

Vad menar du med att blixten själv beräknar ? Jag kör ittl eller vad det nu heter. Då går väl allt på auto ?

Blev nyfiken så jag körde några bilder med min D7000 och SB-800 just nu.
Exponerar helt korrekt. Någon inställning någonstans?? På din 7000 eller 800?

EDIT: kollade och kameran stod på spotmätning.

Vad menar du med att blixten själv beräknar ? Jag kör ittl eller vad det nu heter. Då går väl allt på auto ?

Ja, om du kör TTL, men om du råkat välja AA-läget på blixten så mäter blixtens egen sensor, inte kamerans. Har du valt GN så beräknas ett värde i blixten baserat på avstånd och bländare. Typ :)

Använder själv inte de här lägena men de finns och kan ställa till det.

Blev nyfiken så jag körde några bilder med min D7000 och SB-800 just nu.
Exponerar helt korrekt. Någon inställning någonstans?? På din 7000 eller 800?

EDIT: kollade och kameran stod på spotmätning.

Du kör också spott ja, kollade min och kör också det. Verkar vara när jag fotar människor den överexponerar, men bara ibland som sagt, ibland blir det helt korrekt exponering. Ska ladda upp ett par exempel idag.

Om objektet (tex ansiktet) är off-center är det lätt att överexponera/underexponera eftersom blixten tar informationen från centrum i bilden (osäker hur det fungerar med andra autofokuspunkter eller om respons från blixtljuset alltid mäts i mitten. Ställ in skärpan tex med mittpunkte, använd FV-låset, komponera om bilden och ta.

Står lite om det i manualerna och exempelbilder för SB-800 resp. SB-600.

Kan det vara problemet? Bra om du får upp några bilder att kolla på

Har kollat upp lite til. (manualen för D7000, sid 150)

FV-låset vid iTTL: Mätområde vid 4mm cirkel i mitten av bilden
FV-låset vid AA: Omrdået som mäts av blixens exponeringsmätare.

Verkar inte har något med att göra om spot- används eller ej. Mitten av bilden som gäller vid iTTL. Därför är det viktigt att använda FV-låset om huvudmotivet är utanför mittcirkeln.

Det är väldigt många som klagar på att D7000 överexponerar både ägare som jag pratat med/folk som skrivit recentioner/Digitalfototidningen ( inte Bonniers ). Någonting verkar inte vara som det ska med den modellen, jag är väldigt glad att jag köpte D300s istället! ( mycket bättre kamera ) Nu får jag väl rasande kommentarer från sura D7000 ägare men det struntar jag fullständig i, jag kommer aldrig nånsin att äga den modellen.

Har kollat upp lite til. (manualen för D7000, sid 150)

FV-låset vid iTTL: Mätområde vid 4mm cirkel i mitten av bilden
FV-låset vid AA: Omrdået som mäts av blixens exponeringsmätare.

Verkar inte har något med att göra om spot- används eller ej. Mitten av bilden som gäller vid iTTL. Därför är det viktigt att använda FV-låset om huvudmotivet är utanför mittcirkeln.

Nja, kör du ljusmätning med FV-lås så gäller mitten alternativ hela bilden, men kör du spotmätning (utan FV-lås) så tar kameran och beräknar exponeringen utifrån vald fokuspunkt.

Nu ska inte spotmätning av ljus blandas ihop med spotmätning av fokus. Själv kör jag för det mesta centerweighted ljusmätning, men spotmätande fokus.

Du kör också spott ja, kollade min och kör också det. Verkar vara när jag fotar människor den överexponerar, men bara ibland som sagt, ibland blir det helt korrekt exponering. Ska ladda upp ett par exempel idag.

Jag får känslan av att det mer handlar om hur du mäter eller en inställning. När jag testade så va både ljus och skärpa mätt med spot. Komponerade inte om.
Men, om du t ex mäter centrumvägt eller hela bilden, och har ett ljust ansikte i front och fokus, så lär ju det du beskriver uppstå, om du har lite markant skillnad i ljus vad gäller omgivning.

Hoppas det löser sig!! För du har bra grejor, helt klart.... :) "Junksnacket" går bort....

Det är väldigt många som klagar på att D7000 överexponerar både ägare som jag pratat med/folk som skrivit recentioner/Digitalfototidningen ( inte Bonniers ). Någonting verkar inte vara som det ska med den modellen, jag är väldigt glad att jag köpte D300s istället! ( mycket bättre kamera ) Nu får jag väl rasande kommentarer från sura D7000 ägare men det struntar jag fullständig i, jag kommer aldrig nånsin att äga den modellen.

Jag har också läst om problem med överexponering med just D7000 på diverse forum och i tester. Där har man påpekat att man får justera "nåt steg" ner ibland vid extremt ljusa förhållanden, strark sol tex. Nu är ju detta inte det problem jag beskriver överhuvudtaget, jag har problem med att den kraftigt överexponerar imellanåt och tror knappast att det är någon "feature/bugg" som D7000 dras med utan något som är felinställt alt trasigt i antigen kamera eller blixt. För övrigt så är D300s en utmärkt kamera, kul att du är nöjd med den...

Nja, kör du ljusmätning med FV-lås så gäller mitten alternativ hela bilden, men kör du spotmätning (utan FV-lås) så tar kameran och beräknar exponeringen utifrån vald fokuspunkt.

Nu ska inte spotmätning av ljus blandas ihop med spotmätning av fokus. Själv kör jag för det mesta centerweighted ljusmätning, men spotmätande fokus.

Jag har en annan bild av detta än du. Vist mäter kameran den fokuspunkt som du valt, men blixtens ljusbilde via förblixten läses av i mitten av bilden (4mm), oavsett vilken fokuspunkt tid och bländare man ställt in (i alla fall enligt CLS practical guide). Förresten bra läsning om Nikons CLS-system:

"The Flash metering system just fires the preflashes and looks for the reflected light in the center weighted frame regardless of which camera metering system you are using or what the camera f/ stop and shutter is set to. " Mer info och länk till artikeln:
http://nikonclspracticalguide.blogspot.com/2008/01/ttl-flash-metering-system-not-ttl-bl.html

Vad har du för objektiv på kameran? Har haft dåliga erfarenheter med Tamronobjektiv vid användande av sb-800. Då också väldig överexponering..

Kör D7000, nikon 17-55 samt sb-800 och har aldrig stött på något liknande, och det har ändå blivit en hel del bilder med just blixt senaste tiden..

Samma med SB-900

Ja, den överexponerar kraftigt.
Ska försöka ladda upp ett par bilder.

Jag fotade ett bröllop i helgen och har inte tidigare haft några problem med blixten. Men på festen hände samma sak - jag blev tvungen att underexponera bilden rejält i kamera..
Jag kom inte på något bra men lyckades, utan att komma ihåg hur, att få till någorlunda resultat.
Det styrker i min värld att det är någon inställningsfråga(.... ).
PS Har också en 7000

Följer tråden med intresse

/Magnus

Jag har en annan bild av detta än du. Vist mäter kameran den fokuspunkt som du valt, men blixtens ljusbilde via förblixten läses av i mitten av bilden (4mm), oavsett vilken fokuspunkt tid och bländare man ställt in (i alla fall enligt CLS practical guide). Förresten bra läsning om Nikons CLS-system:

"The Flash metering system just fires the preflashes and looks for the reflected light in the center weighted frame regardless of which camera metering system you are using or what the camera f/ stop and shutter is set to. " Mer info och länk till artikeln:
http://nikonclspracticalguide.blogspot.com/2008/01/ttl-flash-metering-system-not-ttl-bl.html

Intressant läsning, tackar för länken. Får nog prova lite fler varianter för att se hur det funkar egentligen. Hittills har jag iaf upplevt det som spotmätning men, man skall aldrig säga aldrig ... hmm ... står något om BL också, har nog det valt för det mesta ... kanske därför jag inte märkt detta.

Nåja, man kan alltid bli klokare och lära sig att man vet mindre och mindre :S

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto