Annons

d7000 med 18-200vr bra?! alternativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulfie81

Aktiv medlem
Halloj!

Kommer inom någon månad att uppgradera drån d5000 till d7000.
i nuläget har jag ett 18-55 och ett 55-200mm objektiv, båda dessa känns hyffsat billiga både i hantering och bildkvalitet. Funderade på om man skulle köpa ett 18-200vr till d7000 men undrar lite över kvaliteten på det objektivet kontra dom två jag redan har(dessa skulle ju isf säljas)
ett + är ju att slippa konka runt på två objektiv... alternativt att jag kan få utrymme till ett roligare objektiv som extremvidvinkel eller macro....

Eller det kanske rent av finns något bra/bättre alternativ med samma eller liknande zoomomfång för ungefär samma pris?

All input mottas med varm hand :)

mvh uffe

superzoomobjektiv är en kompromiss. fördelen du får ut är att det blir mycket smidigare. Och 18-200 ska absolut ge tillfredsställande resultat!

Men din nuvarande kombination är strået vassare vad gäller bildkvalitet.
Men den bästa bilden är den som blir tagen, och du missar inga tillfällen på grund av objektivbyte om du har en superzoom :)

Jag valde ett 18-105 istället. De flesta anser nog att det är strået vassare rent optiskt och eftersom du redan har gluggar som täcker brännvidderna upp till 200mm så.
Sälj 18-55 i paket med det gamla huset och behåll 55-200. Det är mitt tips.

Halloj!

Kommer inom någon månad att uppgradera drån d5000 till d7000.
i nuläget har jag ett 18-55 och ett 55-200mm objektiv, båda dessa känns hyffsat billiga både i hantering och bildkvalitet. Funderade på om man skulle köpa ett 18-200vr till d7000 men undrar lite över kvaliteten på det objektivet kontra dom två jag redan har(dessa skulle ju isf säljas)
ett + är ju att slippa konka runt på två objektiv... alternativt att jag kan få utrymme till ett roligare objektiv som extremvidvinkel eller macro....

Eller det kanske rent av finns något bra/bättre alternativ med samma eller liknande zoomomfång för ungefär samma pris?

All input mottas med varm hand :)

mvh uffe

Hej!

Jag kör med D300 och 18-200vr. Kombinationen är väldigt skön. Nackdelar i mitt tycke är konstant distortion genom zoomomfånget, glöm att använda den inbyggda blixten på kortare bränvidder (slagskuggor från objektivet) mao minst en SB 400 är nästan ett krav för bra och tillförlitligt blixtresultat, något tungt men bra balans, när man fotar inomhus på några meters avstång förlorar man mkt i teleänden avstånd på 2 meter till motivet motsvarar ca 135 mm på mitt vanliga 70-210.

I övrigt har du en fantasisk närgräns, för mina behov snabb autofokus, mångsidigheten är guld värd, allt från närbilder till hyffsade fågelbilder, tillräcklig skärpa, VR.

Om jag inte hade detta skulle jag välja sigma 17-50/2,8 med VR. Allt annat är för likartat så skillnaden är inte tillräcklig för att motivera avsteget från mångsidighteten anser jag, i detta fall är det ljusstyrkan som lockar.

Jag jämför i övrigt med den 18-70 jag oxå har som får vila allt oftare. Mina fasta Nikon 24, 35, 50 ger dock bättre och naturligare färger.

Mao har du råd och kan leva med nackdelarna, köp!

Hans

Jag har D7000 + 18-200 kombon idag. Men det känns som om den bara åker på när jag behöver tele då jag har 35mm 1.8 och 50mm 1.8 redan. 35mm sitter på som standard just nu.

18-200 är ett perfekt reseobjektiv eller när man inte vill släpa med sig alla gluggar man äger :)

Om jag hade varit i dina kläder så hade jag haft kvar 55-200, köpt 35mm 1.8 och en vidvinkel zoom (Nikon 10-24 kanske?)

Men som sagt, det är bara vad jag hade gjort :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto