Annons

D7000 - kommer inte åt sdhc-kort...

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Har ett problem med mitt SanDisk Extreme SDHC-kort till min D7000.

Problemet är att jag inte kommer åt kortet på datorn. Har testat att koppla in via kabel från kameran samt i min kortläsare men jag får frågan om jag vill formatera kortet.

Fungerar dock utmärkt att använda kortet vid foto samt att kolla på bilderna i kameran.

Har testat att ändra på spärren på kortet men det verkar inte hjälpa. Är inte första kortet som jag har problem med och börjar nu bli lite less.

Tacksam för alla tips/förslag på vad man kan göra!
 
Testa med en annan kortläsare!

Jag hade exakt samma problem igår, kortet funkade i en nyare läsare men inte i en äldre. Med den äldre läsaren ville datorn formatera kortet.
 
Har ett problem med mitt SanDisk Extreme SDHC-kort till min D7000.

Problemet är att jag inte kommer åt kortet på datorn. Har testat att koppla in via kabel från kameran samt i min kortläsare men jag får frågan om jag vill formatera kortet.

Fungerar dock utmärkt att använda kortet vid foto samt att kolla på bilderna i kameran.

Har testat att ändra på spärren på kortet men det verkar inte hjälpa. Är inte första kortet som jag har problem med och börjar nu bli lite less.

Tacksam för alla tips/förslag på vad man kan göra!

Din kortläsare verkar inte ha stöd för SDHC, då får du (exempelvis) formatteringsfrågan.

D7000 har ju bara stöd för PtP-överföring av bilder, inte mass storage. Alltså dyker den INTE upp som en diskvolym, utan du måste använda någon mjukvara för PtP-överföring.
 
Har du provat att använda den programvara som levereras med kameran? Om jag inte minns fel heter programvaran för överföring av bilderna "Nikon Transfer".
 
Min D7000 kommer upp som lös hårddisk i Den här Datorn. Så det är bara att öppna den och kopiera bildfilerna.

Leif
 
Stort tack för alla svar! Uppskattas mycket!

Jag laddade ner Nikon Transfer och nu fungerar det galant att överföra när kortet sitter i kameran!
 
Uppstod dock ett till problem nu....hur bär man sig åt att uppdatera mjukvaran?
Blir lite problematiskt då man inte kommer åt minneskortet :(

Går inte att överföra filer från dator->minneskort med Nikon Transfer vad jag kan se...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.