Annons

D7000 fokusring och sensorn etc problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wrelle

Aktiv medlem
Hej alla glada fotografer på alla nivåer :)

Jag köpte mig en D7000 för ca 2 v sedan och har redan några funderingar problem?....

1. På 18-105 som följde med undrar jag följande om den manuella fokusringen ska vara "lös" alltså det går justera manuel fokus trots både objektiv och kamera hus är på auto på knapparna.. den går liksom att justera ändå..?

2. I fukus lägena, tex af-a d39 d21, d9 så borde den använda alla de valda fokuspunkterna som man väljer eller? kollar man på en bild med tex d39 så visar den att fokuspunkten i mitten är röd om man kollar på bilden. det tolkar jag som att fokus bara är på mitt punkten? jag tror det är så på alla fokus lägen utom automat eller så har jag missuppfattat allt? är trots allt ny på nikon.. :)

3. Det tråkiga är att jag upptäckt att jag misstänker skräp på sensorn redan efter drygt 2 veckor :(
blir en liten prick på en del bilder gärna mot blå himmel... har putsat objektivet ett flertal ggr.. hade det problemet på min sony a300 nyligen som fick mig att byta upp mig till d7000 då jag haft den i några år. gjorde en rengöring hos lokal fotobutik på sonyn och det blev bättre, men den har jag å andra sidan haft i flera år.. (kan bifoga bild på det senare om någon vill ta en titt.. )

Är för övrigt jättenöjd med mitt val av kamera förutom sensorn smutsen om det inte är objektivet som spökar.. borde inte vara nått fel alls på en kamera för 10 tusen. inte efter 2 veckor.. har ju bara satt på objektivet när jag köpte den och testat och ta av det typ max 2 ggr väldigt försiktigt.

är redan sugen på att köpa ett skarpare objektiv typ tokina 11-16 2,8 eller ett tamron 17-50 2,8 eller nått nikon när pengarna tillåter :) gillar zoomen på 18-105 annars men kanske inte det bästa resultatet med d7000 vad jag förstått..

Nu blev det mycket. tacksam för hjälp och råd och tips.
mvh David
 
1. Ja., det ska vara så.

2. Ingen aning om vilka menyalternativ det motsvarar eftersom jag inte har en D7000.

3. Det låter som smuts på sensorn, särskilt om det blir värre ju mindre bländare du använder. Inget man byter kamera för... ;)
 
1: Japp helt normalt! Det är en del av poängen med AF-S objektiven, att man kan fokusera manuellt utan att avaktivera fokus helt plus att fokusringen inte snurrar med när AF fokuserar som på vissa andra objektiv.

2: Helt normalt det också! Du väljer vilken punkt du vill använda, sedan tar kameran hjälp av de andra punkterna när det behövs men du märker aldrig det utan det är alltid punkten du valt som visas i sökaren.

3: Tråkigt, men inte ovanligt. Är det en fläck i bilden är det på sensorn, inte någon annanstans. Smuts på objektivet eller som du ser i sökaren syns aldrig i bilderna. Prata med butiken du köpte den i eller skaffa ett set med rengöringsgrejer!

Tamron 17-50/2,8 är ett trevligt objektiv, väldigt prisvärt! Fast särskilt mycket skarpare är det inte nödvändigtvis. 18-105 är inte oskarp, får du inte skarpa bilder har du andra problem. Däremot är ju ljusstyrkan mycket bättre men zoomomfånget sämre.
 
Tillägg

Kan väl bara tillägga (eftersom det inte riktigt framgår och trådskaparen inte verkar förstått det, förmodar jag) att objektivet bara kan fokusera på en punkt samtidigt. Väljer du alla punkter så väljer kameran den punkt som är närmast fokus och använder den för att fokusera helt rätt! Ett objektiv kan aldrig fokusera på flera punkter som ligger på olika avstånd samtidigt! Det är den punkt som kameran sedan väljer som sedan indikeras.
 
1. Ja., det ska vara så.

2. Ingen aning om vilka menyalternativ det motsvarar eftersom jag inte har en D7000.

3. Det låter som smuts på sensorn, särskilt om det blir värre ju mindre bländare du använder. Inget man byter kamera för... ;)

Ok jag bytte självklart inte kamera från Sony till nikon för det var smuts på sensorn på Sonyn, ville byta ändå :)
 
Kan väl bara tillägga (eftersom det inte riktigt framgår och trådskaparen inte verkar förstått det, förmodar jag) att objektivet bara kan fokusera på en punkt samtidigt. Väljer du alla punkter så väljer kameran den punkt som är närmast fokus och använder den för att fokusera helt rätt! Ett objektiv kan aldrig fokusera på flera punkter som ligger på olika avstånd samtidigt! Det är den punkt som kameran sedan väljer som sedan indikeras.

Tack för info! Men i auto tror jag det är i nån av alternativen så väljer den ju flera punkter.? Då är det fler punkter som är röda om man granskar bilden efteråt och även i sökaren när man fokuserar.. !
Känner mig dum i huvvet nu :)
 
1: Japp helt normalt! Det är en del av poängen med AF-S objektiven, att man kan fokusera manuellt utan att avaktivera fokus helt plus att fokusringen inte snurrar med när AF fokuserar som på vissa andra objektiv.

2: Helt normalt det också! Du väljer vilken punkt du vill använda, sedan tar kameran hjälp av de andra punkterna när det behövs men du märker aldrig det utan det är alltid punkten du valt som visas i sökaren.

3: Tråkigt, men inte ovanligt. Är det en fläck i bilden är det på sensorn, inte någon annanstans. Smuts på objektivet eller som du ser i sökaren syns aldrig i bilderna. Prata med butiken du köpte den i eller skaffa ett set med rengöringsgrejer!

Tamron 17-50/2,8 är ett trevligt objektiv, väldigt prisvärt! Fast särskilt mycket skarpare är det inte nödvändigtvis. 18-105 är inte oskarp, får du inte skarpa bilder har du andra problem. Däremot är ju ljusstyrkan mycket bättre men zoomomfånget sämre.

Ok tack då kan jag vara lugn att allt är som det ska va! :) förutom sensorn som jag misstänkte.
Vad har du för andra förslag på bra objektiv som är skarpa altså bättre än kittet.
Körde ett 50 mm 1,8 på Sonyn förut. Men nu funderar jag på ett tokina 11-16 för landskap och andra udda vinklar . Ska man välja 35 mm ist för 50 mm? Tyckte 50 vart lite för mkt i vissa lägen men grymt med 1,8
 
Tack för info! Men i auto tror jag det är i nån av alternativen så väljer den ju flera punkter.? Då är det fler punkter som är röda om man granskar bilden efteråt och även i sökaren när man fokuserar.. !
Känner mig dum i huvvet nu :)

Grejen är att de punkterna som är markerade i auto ligger på samma avstånd och är i fokus samtidigt av den orsaken, inte för att kameran "gjort" dem i fokus. Du hade fått exakt samma bild om du hade använt en punkt och placerat den på någon av dem som varit markerade på auto.

Nikons 50/1,8 och 35/1,8 är trevliga båda två, tyckte du att 50 var för långt låter det ju som att 35 vore något för dig! Om inte annat kan du sälja det med bara nån hundralapps förlust om du inte gillar det. Ett annat knep är att ställa in ditt 18-105 på 35 mm, tejpa fast zoomringen och testa så ett litet tag och sedan göra samma sak med 50 mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.