Annons

D7000 fokusproblem med 50mm 1.4g

Produkter
(logga in för att koppla)

hellster

Ny medlem
Hej!
Uppdaterade mig till en d7000 från min tidigare d3100.
Köpt det nya objektivet Sigmas 17-70 f2.8 dx macro, galet nöjd med detta och funkar grymt med nya kameran.

MEN. Jag har ett 50mm af-s 1.4g som jag älskade till min d3100. Men med d7000 kan jag inte få en enda skarp bild!! Vad är det som händer?
Skärpan blir någorlunda bättre på nära håll men på långt avstånd är det ett skämt.
Jag har läst en del om att d7000 gärna bakfokuserar med några objektiv, men kan det verkligen gälla med ett så "nytt" objektiv?

Någon som har några funderingar så snälla...

Hej!
Köpt det nya objektivet Sigmas 17-70 f2.8 dx macro, galet nöjd med detta och funkar grymt med nya kameran.

MEN. Jag har ett 50mm af-s 1.4g som jag älskade till min d3100. Men med d7000 kan jag inte få en enda skarp bild!! Vad är det som händer?
Skärpan blir någorlunda bättre på nära håll men på långt avstånd är det ett skämt.
Jag har läst en del om att d7000 gärna bakfokuserar med några objektiv, men kan det verkligen gälla med ett så "nytt" objektiv?

Fokusfel kan ligga både i en kamera och i ett objektiv. Ibland kan man ha kombinationer där till exempel en kamera bakfokuserar, ett objektiv framfokuserar och den kombinationen går nästan jämnt upp, medan ett annat objektiv också bakfokuserar, och då blir det ju ett kraftigt fel (kamerafel + objektivfel).

Om objektiv är nya eller inte spelar ingen större roll, det här hur skärpan ställs in efter en kameras mätningar är en lite halvkomplicerad procedur och det finns många felkällor. Även hos helt nya objektiv eller kameror. Däremot är det förstås vanligare med fokusfel i äldre kameror och objektiv som hunnit få lite stötar och smällar.

Över tid förändras alltid fokus i alla objektiv och kameror och bland yrkesfotografer är det mycket vanligt att lämna in hela utrustningen på justering en eller flera gånger per år. Toleranserna är så otroligt tajta med dagens högupplösta kameror att även mycket små fel (t.ex. pga att ett objektiv använts) märks direkt.

Hej!

Hej, jag har en D7100 som också missar lite i fokus. Har därför nyligen finjusterat autofokusen för mina objektiv enligt den metod som finns beskriven i nr 5/14 av Digitalfoto för alla. Metoden var enkel och snabb, och jag fick ungefär samma resultat med båda mina zoomar så det verkar som att felet i mitt fall ligger i kameran och inte i objektiven. Har inte hunnit testa IRL ordentligt men de första testbilderna jag tagit är skarpare än förut, och dessutom skarpa där fokuspunkten ligger, vilket gör att jag hoppas det ska märkas klar skillnad även på "riktiga" bilder.

Hej!

Har haft en D7000 som också hade lite svårt med att sätta fokusen på rätt ställe. Lösningen är AF finjustering som bör ligga på ca -16 eller -17 beroende på objektiv. Med ett 35mm 1,8 DX som jag hade fick jag korrekt fokusering på -17. Testa dig fram och om du är osäker på om fokuseringen är precis rätt kan du använda dig av en "AF chart" (googla det).

Detta är ett ganska vanligt "problem" med D7000 som i övrigt är en riktigt bra kamera.

Har man en kamera med systematiska fokusfel (dvs att den alltid fokuserar fel med alla objektiv) skall man lämna in den på service och få den justerad. Får man felfokus med bara ett visst objektiv så behöver det justeras. Bäst är att lämna in kamera + alla objektiv och få dem justerade samtidigt så de stämmer överens.

Har man en kamera med systematiska fokusfel (dvs att den alltid fokuserar fel med alla objektiv) skall man lämna in den på service och få den justerad. Får man felfokus med bara ett visst objektiv så behöver det justeras. Bäst är att lämna in kamera + alla objektiv och få dem justerade samtidigt så de stämmer överens.

Har läst lite om detta på olika forum, och flera menar att fokusfel som kan rättas med finjustering är något som ligger inom toleransgränserna för kameran vilket innebär att det inte går på garantin. Att då lämna in kameran och ev objektiven kan bli ganska kostsamt gissar jag men visst är det säkert det bästa sättet att åtgärda problemen.

Har läst lite om detta på olika forum, och flera menar att fokusfel som kan rättas med finjustering är något som ligger inom toleransgränserna för kameran vilket innebär att det inte går på garantin. Att då lämna in kameran och ev objektiven kan bli ganska kostsamt gissar jag men visst är det säkert det bästa sättet att åtgärda problemen.

Det är helt korrekt att små variationer hamnar inom toleranserna, med lite större objektiv kan riktigt petiga fotografer få justera +/- 5 enbart på grund av temperaturvariationer.

Men har man så stora avvikelser att man hamnar över +/-15 skulle jag nog rekommendera en justering på verkstad. Man kan ju passa på att få det gjort i samband med rengöring och om man har något mer man vill få fixat.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto