Annons

D7000 eller 7100 samt objektivfunderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

warmiz

Aktiv medlem
Va tidigare "delägare" i en D7000 som numera har flyttat ut.. Nu är jag sugen på en ny kamera och står i valet och kvalet mellan den nu prisvärda d7000, som jag egentligen va ganska nöjd med förutom autofokusen i framförallt lite svagt ljus och videofunktionen, och D7100.

Äger nu ett nikkor 70-300 vr G, ett nikkor 50 1,8G och en SB - 400.
D7000 kom med 18-105 som jag tyckte var ok men lite tråkigt, kan dock varit skit bakom spakarna :)

Tankarna går nu alltså mellan 7000 och 7100 och vilken prisvärd zoom som jag skall komplettera mina befintliga objektiv med? Det billigare huset ger ju lite mer möjligheter till ett roligare objektiv men frågan är vad som ger mest bang for the bucks..

Fotar endel vind och kitesurfing men ska försöka utvecklas som hobbyfotograf och kommer nog fotavväldigt varierande saker. Är filmfunktionen tillräckligt bra filmar jag även endel surf..

Är som sagt inte så erfaren fotograf men är lite tekniknörd och därför har jag lite svårt för att köpa enuutgående modell även om jag inser att det på inga sätt är kameran som begränsar mig i mitt fotograferande...

Så hjälp att bena ut dessa frågor mottages tacksamt :)

Mvh Eric
 
Det beror på vad du prioriterar.

MÅSTE du ha bättre video och bättre AF i dåligt ljus?
Då har du inget val, 7100 är faktiskt så mycket bättre på detta.

Om kraven är mer allmänna allround-krav, så får du nog faktiskt mer ut av att köpa ett lite bättre standardzoom. Sigmas NYA (inte den gamla!) 17-70/2.8-4.0 OS ger mycker för de 4000kr den kostar. Framför allt ger den ju ett helsteg mer ljus när man behöver det.... (än kitobjektivet 18-105).

Behöver du inte stabiliseringen - det beror ju på hur/vad du fotar - kanske t.o.m det äldre Tamron 17-50/2.8 är ännu bättre. Lite skarpare, och F2.8 på 50mm. Kostar ungefär samma, mellan 3500-4000kr.

18-105 är inte ett dåligt objektiv, men jag tycker de tar lite väl mycket för det i de nyare "paketen" från Nikon, jmf enbart kamerahuset.
 
Tack för bra svar.
Jag har framför allt saknat lite bättre autofokus när jag fotat surf i lite mindre ljus. och när man väl kollar igen bilderna och ser att på många foton så sitter inte fokusen så blir man lite less.. Som sagt har jag mycket att jobba på med min teknik men vill inte att tekniken i kameran skall svika så ofta närja bbehöver dess assistans..
Sen kan ju 7100 bättre väderskydd va en fördel om man håller till i strandkanten och riskerar lite vattenstänk ibland, om den nu är så mkt bättre än d7000 på detta?

Jag var som sagt nöjd med d7000 i allmänhet men hade några punkter som det iaf på pappret ser ut som de blivit mkt bättre på d7100.

Hur är sigmas objektiv när det gäller autofokusen? Vädertätat i hop med d7100?
Mvh Eric
 
Tack för bra svar.
Jag har framför allt saknat lite bättre autofokus när jag fotat surf i lite mindre ljus. och när man väl kollar igen bilderna och ser att på många foton så sitter inte fokusen så blir man lite less.. Som sagt har jag mycket att jobba på med min teknik men vill inte att tekniken i kameran skall svika så ofta närja bbehöver dess assistans..
Sen kan ju 7100 bättre väderskydd va en fördel om man håller till i strandkanten och riskerar lite vattenstänk ibland, om den nu är så mkt bättre än d7000 på detta?

Jag var som sagt nöjd med d7000 i allmänhet men hade några punkter som det iaf på pappret ser ut som de blivit mkt bättre på d7100.

Hur är sigmas objektiv när det gäller autofokusen? Vädertätat i hop med d7100?
Mvh Eric

http://www.fotosidan.se/reviews/viewproduct.htm?ID=19978

Är detta rätt version?
 

Den senaste versionen har tillägget "Contemporary" och verkar vara överlag något skarpare i hörnen än förra versionen. Jag har just anmält den till produktsidan här men den har inte kommit upp ännu. Använder den tillsammans med D7100 och är riktigt nöjd. Med ett undantag: Av någon märklig anledning kan man inte panorera steglöst över bilden när man förhandsgranskar den på 100%. Det verkar vara ett problem med flera Sigma-objektiv tillsammans med just D7100. Har varit i kontakt med den svenska generalagenten och Sigma undersöker det (de brukar vara rätt duktiga på att åtgärda kompatibilitetsproblem med nya kameramodeller).
 
Den senaste versionen har tillägget "Contemporary" och verkar vara överlag något skarpare i hörnen än förra versionen. Jag har just anmält den till produktsidan här men den har inte kommit upp ännu. Använder den tillsammans med D7100 och är riktigt nöjd. Med ett undantag: Av någon märklig anledning kan man inte panorera steglöst över bilden när man förhandsgranskar den på 100%. Det verkar vara ett problem med flera Sigma-objektiv tillsammans med just D7100. Har varit i kontakt med den svenska generalagenten och Sigma undersöker det (de brukar vara rätt duktiga på att åtgärda kompatibilitetsproblem med nya kameramodeller).

Hmm, är tyvärr inte helt med på vad du menar med panoreringsproblemet?

/ Eric
 
Hmm, är tyvärr inte helt med på vad du menar med panoreringsproblemet?

/ Eric

När du tagit en bild och visar den på kamerans skärm, förstorar den till 100% för att ex kolla skärpan, så kan man ju normalt skrolla runt på bilden genom att hålla nere "väljarhjulet" runt OK-knappen. Normalt sett skrollar bilden då steglöst men med Sigmat måste man klicka sig fram steg för steg vilket är lite enerverande. Märkligt problem efterom bilden redan är tagen och objektivet inte borde påverka visningsfunktionaliteten. Men för mig är det ändå ett mindre problem - som Sigma förhoppningsvis fixar snart (även om det kan kräva att man skickar in objektivet ett par veckor...).
 
Nej, det verkar vara mellanversionen som ligger på FS-länken. Den allra senaste ser ut så här:
http://www.sigmaphoto.com/product/17-70mm-f28-4-dc-macro-os-hsm-c

Hörnen är skarpare över lag (förutom på 17mm, här ingen förbättring...) - men framför allt är det väldigt mycket skarpare än det äldre på 70mm.

Men om du haft problem med AF i dåligt ljus låter det nog som om det är värt att gå på D7100 ändå. 70-300VR är definitivt inget dåligt objektiv vad det gäller AF i dåligt ljus, så det är nog inte där problemet ligger.
 
När du tagit en bild och visar den på kamerans skärm, förstorar den till 100% för att ex kolla skärpan, så kan man ju normalt skrolla runt på bilden genom att hålla nere "väljarhjulet" runt OK-knappen. Normalt sett skrollar bilden då steglöst men med Sigmat måste man klicka sig fram steg för steg vilket är lite enerverande. Märkligt problem efterom bilden redan är tagen och objektivet inte borde påverka visningsfunktionaliteten. Men för mig är det ändå ett mindre problem - som Sigma förhoppningsvis fixar snart (även om det kan kräva att man skickar in objektivet ett par veckor...).

Ok då är jag med på hur du menar!

Fö, har du några exempel bilder tagna med kombinationen 7100 och sigman? Lr vart hittar man sånt lättast?
Mvh Eric
 
La just en beställning på en D7100 hos japanfoto för 9990, de hade ett erbjudande fram till och med måndag om antingen ett medföljande objektiv eller blixt . Dock fungerade inte den koden som presentkortskod utan jag skrev den som kommentar till ordern, hoppas det går lika bra :S

Det nyare Sigmaobjektivet verkar inte gå att hitta i svenska butiker?
 
Det nyare Sigmaobjektivet verkar inte gå att hitta i svenska butiker?

Hittade det nu på cyberfoto för 4299:-, kommer det sjunka nåt inom den närmaste framtiden tro? Finns det billigare nån annanstans?

Jämfört med tamron gillar jag att de extra 20 mm finns tillgängliga samt macrofunktionen, bildstabiliseringen har jag inte använt speciellt mkt på den förra kit zoomen jag hade så jag kommer nog inte sakna den så mkt. Sen, hur mycket skarpare är tamronen egentligen?

En kompis har tamron objektivet och jag ska testa det när jag fått kameran men de vore ju bra att testa sigman oxå :-\
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.