Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 - Camera Control Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

karolinaf

Medlem
Hej!

Det är så att jag har lite (väldigt mycket) problem med att ansluta min Nikon D7000 till Camera Control Pro 2.8. Det står bara 'No camera was detected' trots att jag har uppdaterat programvaran till den nyaste versionen som ska ha support för D7000.

Har läst runt överallt känns det som, men jag har inte hittat någonting som hjälpt. Tydligen ska det finnas någon inställning MTP/PTP som man ska välja under 'USB' i setup-menyn, men den funktionen finns inte på D7000 efter vad jag har läst. Är det någonting annat man ska välja istället?

Blir snart galen på detta. Skulle vara väldigt tacksam om någon kanske har erfarenhet av detta och kan försöka hjälpa mig...
 
Senaste version till Camera Control Pro är 2.9
Vet inte om det fungerar (har inte testat det själv än) men hinner jag så testar jag i kväll.

Har du testat och ser om du kan köra från senaste versionen av Lightroom. Från version 3.4 ska du kunna styra kameran från Lightroom också (file -> tethered capture)

/Mikael
 
Hej Karolina,

Jag har testat på laptop med Win7 64-bit mot Camera Contorl Pro v 2.9.0
Fungerar utmärkt mot min D7000. Win7 hittade drivrutiner för den och kunde "sätta upp den".

CC2 kunde läsa den, både inställningar och LiveVIEW, skickar med ett par bilder som ref:

Hoppas det löser sig för dig. Kolla att du har sista programvaran bara:

/Mikael
 

Bilagor

  • Picture2.jpg
    Picture2.jpg
    21.5 KB · Visningar: 605
  • Picture1.jpg
    Picture1.jpg
    20 KB · Visningar: 596
Konstigt, när jag kör 'Leta efter nya uppdateringar' så står det att det inte finns några nyare. Får väl försöka leta upp 2.9 själv, men 2.8 ska ju även den ha support för D7000 så det borde ju inte ha någon betydelse.

Hade inte den blekaste aning om att man kunde köra tethered capture i Lightroom också. Testade precis, men även där står det 'No camera was detected', så det verkar inte bara vara Camera Control Pro som inte upptäcker kameran. Grejen är den att det "blippar" till när jag ansluter kameran, så själva datorn upptäcker ju uppenbarligen enheten...

Edit: Såg att du uppdaterade inlägget! Har också en laptop med windows 7 64-bit så det borde verkligen fungera. Jag ska försöka uppdatera Camera Control Pro och testa igen. Tack så mycket för hjälpen iallafall!
 
Har du fått det att funka?

Det är 99% att det har med USB läget i kameran att göra.

Jag och flera med mig har haft de problemen. Iof på äldre nikon.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.