Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7000 bildräknare

Produkter
(logga in för att koppla)

Paliswe

Avslutat medlemskap
Har en D7000 med 32 GB minneskort (2 st) kopplade så att alla bilder läggs parallellt på båda korten. Har normalt inställt mellanstorlek på bild och Fine på Jpeg (inga RAW-bilder). Då visar bildräknare 3.1 k, dvs det ska finna plats för ca 3100 bilder på kortet.
När jag tagit ca 900 bilder går räknaren ner till 3.0 k och när jag passerade 1200 bilder gick den ner till 2.9 k. Den borde ju visa 2.2 resp 1.8 k om den skulle räkna rätt.
Tog lite film också på slutet som enbart lagras på kort 2, kanske därför det gick lite fortare mellan 900 och 1200 bilder.
Någon som har gepp på hur det fungerar?

Om du verkligen skulle ta kortet fullt, så är det mycket sannolikt att du skulle finna att det går in fler bilder, än vad kameran påstår när kortet är tomt. Nikons räknare brukar vara tämligen konservativa, eftersom filstorleken delvis beror på bildens innehåll.

Filstorleken ligger tämligen konstant mellan 4 och 6 MB så lite mera korrekt tycker jag den borde räkna. Med 35 GB minneskort och 5MB bildstorlek borde ju räknaren stå på 7000 bilder med tomt kort. Den förefaller oerhört konservativ i så fall.

Filstorleken ligger tämligen konstant mellan 4 och 6 MB så lite mera korrekt tycker jag den borde räkna. Med 35 GB minneskort och 5MB bildstorlek borde ju räknaren stå på 7000 bilder med tomt kort. Den förefaller oerhört konservativ i så fall.

Den räknar som sagt väldigt konservativt. Hellre det än tvärtom tycker jag. Det är rätt vanskligt att räkna med att bilderna alltid blir 4-6 MB. Det beror mycket på vad man fotar och hur mycket skärpning man har ställt in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar