Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 vs d7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Tveljus

Medlem
Halloj!
Ja, jag vet, D7000-trådarna sprutar upp som svampar efter en blöt sommar. Men, jag tänkte att den här diskussion ändå är lite intressant, har sett den på några internationella forum och tänkte plantera den här på Fotosidan också.

Jag fotar just nu med en D90 och en F4 som tyngsta vapen, och är amatörfotograf.

Det jag undrar är helt enkelt detta: Vad ska jag skrapa ihop pengar till?

Den supernya D7000 DX-kameran eller den fortfarande relativt nya D700, fullformataren?

Väger funktionerna som D7000 kommer med upp känslan av att fota fullformat? Är alla nya specs värda 1,4x-cropfaktorn? De där saftiga dubbla minneskorten vs 8 bilder/s med grepp? Tror ni D7000 slår D700 i ISO-egenskaper, med tanke på pixel-skillnaden?

Have at it!
 
Jag hade valt fullformat alla dagar i veckan! Blir sånt jävla lyft, dendär extra krispigheten så att säga!

Sen har du ju ändå en bra kamera, så tror du kommer få ut mer av att börja använda fullformat! :)
 
Halloj!
Ja, jag vet, D7000-trådarna sprutar upp som svampar efter en blöt sommar. Men, jag tänkte att den här diskussion ändå är lite intressant, har sett den på några internationella forum och tänkte plantera den här på Fotosidan också.

Jag fotar just nu med en D90 och en F4 som tyngsta vapen, och är amatörfotograf.

Det jag undrar är helt enkelt detta: Vad ska jag skrapa ihop pengar till?

Den supernya D7000 DX-kameran eller den fortfarande relativt nya D700, fullformataren?

Väger funktionerna som D7000 kommer med upp känslan av att fota fullformat? Är alla nya specs värda 1,4x-cropfaktorn? De där saftiga dubbla minneskorten vs 8 bilder/s med grepp? Tror ni D7000 slår D700 i ISO-egenskaper, med tanke på pixel-skillnaden?

Have at it!

Skillnaderna mellan DX och FX består som tidigare ifråga om skärpedjup, effektiv brännvidd, vinjettering mm.

Fördelen med en D7000 är halva priset mot D700, video och en del andra finesser.

D7000 är visserligen en förbättring i ISO-egenskaper gentemot D90 men D700 är fortfarande ca 1/2 EV bättre på de högsta ISO-talen. Pixelskillnaden ger D7000 en fördel vid samma bildstorlek på ca 1/3 EV gentemot D700.

Om man absolut inte behöver FX för det korta skärpedjupets skull är D7000 det närmaste man kan komma D700 i bildkvalitet.
 
En annan (ekonomisk) fråga är vilka objektiv du har eller vill ha till din D7000 eller D700. Här finns pengar att tjäna/förlora utöver skillnaderna på huspriset. Det finns bra och billiga objektiv som inte passar FX.
 
En annan (ekonomisk) fråga är vilka objektiv du har eller vill ha till din D7000 eller D700. Här finns pengar att tjäna/förlora utöver skillnaderna på huspriset. Det finns bra och billiga objektiv som inte passar FX.

Jag föredrar äldre fasta Nikon-gluggar framförallt, och eftersom jag redan har det mesta man kan tänkas behöva känns det som att jag skulle vinna mer på att fota FX än DX. 35mm, 50mm och 90mm är väl de brännvidder där jag legat längst hittills, och av dem är det bara 90mm (mitt Tamron-macro) där jag faktiskt tjänar på crop-factorn.
 
Skillnaderna mellan DX och FX består som tidigare ifråga om skärpedjup, effektiv brännvidd, vinjettering mm.

Fördelen med en D7000 är halva priset mot D700, video och en del andra finesser.

D7000 är visserligen en förbättring i ISO-egenskaper gentemot D90 men D700 är fortfarande ca 1/2 EV bättre på de högsta ISO-talen. Pixelskillnaden ger D7000 en fördel vid samma bildstorlek på ca 1/3 EV gentemot D700.

Om man absolut inte behöver FX för det korta skärpedjupets skull är D7000 det närmaste man kan komma D700 i bildkvalitet.

Well, för det första tänkte jag nog införskaffa en D700 begagnad, och där ligger ju priserna på runt 16000. Vid jul går de säkert att hitta kamerahus för 15000, och jag undrar hur det ser ut på mellandagsrean... ;)

Men vad du säger annars är att D7000 är, om vi pratar rent tekniska data och finesser och bortser från FX/DX, likvärdig eller kanske något bättre än D700?
 
Well, för det första tänkte jag nog införskaffa en D700 begagnad, och där ligger ju priserna på runt 16000. Vid jul går de säkert att hitta kamerahus för 15000, och jag undrar hur det ser ut på mellandagsrean... ;)

Men vad du säger annars är att D7000 är, om vi pratar rent tekniska data och finesser och bortser från FX/DX, likvärdig eller kanske något bättre än D700?

Valet gäller som jag ser det om du verkligen vill ha en FX-kamera eller inte och om du behöver videofunktionen.

En begagnad D700 ger dig FX-formatets fördelar, om du värdesätter dessa, till lägsta möjliga pris. Efterföljaren till D700 lär kosta (minst) 24.000 kronor och ha video mm. En begagnad D700 för 15.000 kronor är givetvis en bra köp om du inte behöver mer än 12 MP osv som D700 har.

Uppskattar du å andra sidan mer DX-formatets fördelar är D7000 Nikons bästa DX-kamera ifråga om bildkvalitet, video mm.
 
ska bli spännande när det kommer ut fler jämförelser på höga iso och sånt när d7000 kommer ut på svenska marknaden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.