Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D700 och bandning

Produkter
(logga in för att koppla)

sebmacahan

Aktiv medlem
Upplever ni bandning vid iso 6400 och fotografering mot exempelvis en stark måne med era d700?
Jag fick nyligen en rent horribel bandning I två bilder som verkligen gör att jag funderar på om allt står rätt till. Linjerna går horisontellt vid liggande format.

Vad är era erfarenheter ? Jag hittar inte så mycket info när jag söker.
Bild kommer.

Ja, det händer under vissa förhållanden på ISO 3200+. Mörk himmel och starka ljuskällor som kraftigt överstyr ett område är inte så "populärt". Börjar man sedan lyfta skuggorna dessutom så blir det förstås värre.

Fenomenet har beskrivits förut i forumet, men det har nog mest varit inne i andra diskussioner.

Red: Jag skulle dock inte kalla det bandning i traditionell mening, men en defekt är det förstås.

Bilderna:

www.tiny-design.com/bandning2.jpg
www.tiny-design.com/bandning1.jpg

Fotade i Raw och konverterade nu till denna storlek via camera raw + photoshop CS6.

Kan det vara Active D-lightning som spökar?

Lite chockerande dåligt resultat om jag ska vara ärlig.

Dessa "ljuslinjer" eller vad man ska kalla dem, har jag sett i mina bilder även vid ISO långt under 3200, vill minnas även vid 200. Fast bara i bilder tagna i miljöer med lite ljus, exempelvis en gata på kvällstid, och bara i samma linje som starka ljuskällor i bilden. Kanske lite luddigt beskrivet, men det är ett riktigt irriterande fenomen.

Dessa "ljuslinjer" eller vad man ska kalla dem, har jag sett i mina bilder även vid ISO långt under 3200, vill minnas även vid 200. Fast bara i bilder tagna i miljöer med lite ljus, exempelvis en gata på kvällstid, och bara i samma linje som starka ljuskällor i bilden. Kanske lite luddigt beskrivet, men det är ett riktigt irriterande fenomen.

Det kan vara ett riktigt problem för mig om jag ska vara ärlig. Mina huvudsakliga motiv vid fotografering består av ljusskyltar/neonskyltar.. I mörker.

Min gamla D300 var kanon i det avseendet men inte lika bra som d700an i dagsljus.

Nämnde jag att jag är en aning frustrerad?

Är inte bästa lösningen här att köra med stativ så man slipper gå upp på så höga isotal? För bilder som dessa samt bilder på neonskyltar är väl inte kort slutartid det allra viktigaste vilket gör användningen av så här högt iso rent onödigt.

Tillåter motivet att man exponerar bilden väldigt ljust så inga stora mörka områden förekommer, ger D700 väldigt fina bilder också på iso 6400. Men det blir direkt mycket värre om man vill ha mycket mörka partier och då det dynamiska omfånget av motivet man vill fota är stort.

Och ja, active D-lighting ställer nog till det en hel del då det försöker skuffa upp skuggdetaljer ur de mörkaste partierna vilket leder till att lokalt sett kan brusigheten väl stiga till att motsvara iso 12800 eller t.o.m. ännu mer.

Bästa lösningen är ju absolut stativ, vilket jag kör med till 99%. Är är problemet dock även synligt vid lägre iso.. DÅ är det ett problem på riktigt. I övrigt fotografering så händer det att jag tar bilder på skyltar i hög iso om jag saknar stativet. Om man kan konstatera att det inte är fel på mitt exemplar (vilket det ju i såfall inte verkar vara) så får man lära sig att arbeta runt problemet.

Ja jag brukar också få problem med det ibland (tillomed på iso 200), men inte alls så pass ofta så att jag bryr mig. Finns tyvärr inte så mycket att göra åt saken förutom att fota motiv med mindre kontrast eller att köpa dig en annan kamera. :\

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar