Annons

D700 eller D3s

Produkter
(logga in för att koppla)

Splanky

Aktiv medlem
Är D3s så mkt bättre än D700,an att det är värt prisskillnaden?
Vad som talar emot om vi bortser priset är smidigheten att använda inbyggd blixt för cls-styrning samt att 700,an är mindre och smidigare utan batterigrepp.
Men utöver det, jag kan ju få två D700 för samma pris.
Och användningsområdet är otroligt varierande, både studio och fält.
Porträtt, inredning, natur mm.

Så vad tycker ni?

Om du ska ha batterigrepp blir det ju inte riktigt två D700 för samma pris.
Själv använder jag en D300 och en D700 (plus ett batterigrepp). Funkar finfint tycker jag. De kompletterar varandra väl och det skulle kännas klumpigt att inte kunna skruva av batterigreppet ibland. Den inbyggda blixten är helt klart ytterligare ett argument, för enkel blixtstyrning som du säger men funkar även som enkel upplättningsblixt i en del utomhusbilder. Helt obegripligt att de snålat på en sådan sak på D3.
För mig är inte prisskillnaden till D3s försvarbar. Vet ingen bild som hade blivit bättre eller som hade varit smidigare att få till om jag hade haft den i stället för D700. Kanske hade jag misslyckats med någon enstaka p g a saknad AF-assist lampa.

Om du ska ha batterigrepp blir det ju inte riktigt två D700 för samma pris.
Själv använder jag en D300 och en D700 (plus ett batterigrepp). Funkar finfint tycker jag. De kompletterar varandra väl och det skulle kännas klumpigt att inte kunna skruva av batterigreppet ibland. Den inbyggda blixten är helt klart ytterligare ett argument, för enkel blixtstyrning som du säger men funkar även som enkel upplättningsblixt i en del utomhusbilder. Helt obegripligt att de snålat på en sådan sak på D3.
För mig är inte prisskillnaden till D3s försvarbar. Vet ingen bild som hade blivit bättre eller som hade varit smidigare att få till om jag hade haft den i stället för D700. Kanske hade jag misslyckats med någon enstaka p g a saknad AF-assist lampa.

Jag tror inte Nikon har snålat genom att utelämna en inbyggd blixt. Man räknar nog med att en yrkesfotograf , eller en seriös hobbyfotograf, ändå inte använder "fulblixt". Att trigga blixtar kan man göra på bättre sätt än att använda en inbyggd blixt.

Skillnaden mellan D700 och D3s i normala förhållanden är säkert inte stor, men D3s är konung när det gäller hög ISO-tålighet. D700 är också bra, men D3s är bättre. Det kan vara helt avgörande om man råkar ut för tillfällen då blixt inte får eller kan användas. Snabbare serietagning, tåligare hus och en slutare som klarar flera hundra tusen exponeringar är också värdefullt. Knappast för hobbyfotografen, med definitivt för yrkesfotografen.

Jag tror inte Nikon har snålat genom att utelämna en inbyggd blixt. Man räknar nog med att en yrkesfotograf , eller en seriös hobbyfotograf, ändå inte använder "fulblixt". Att trigga blixtar kan man göra på bättre sätt än att använda en inbyggd blixt.

Skillnaden mellan D700 och D3s i normala förhållanden är säkert inte stor, men D3s är konung när det gäller hög ISO-tålighet. D700 är också bra, men D3s är bättre. Det kan vara helt avgörande om man råkar ut för tillfällen då blixt inte får eller kan användas. Snabbare serietagning, tåligare hus och en slutare som klarar flera hundra tusen exponeringar är också värdefullt. Knappast för hobbyfotografen, med definitivt för yrkesfotografen.

OK! Men jag tycker ändå att det är grymt smidigt att snabbt handhålla blixten och styra med cls.
Så jag tycker att det är konstigt att inte ha med det på D3s,en.
Visst, de nya minittl verkar smidiga, men sätta på en klumpig SU är inget alternativ.

Vad skiljer det när det gäller att klara antalet exponeringar?
Och jag är också lite irriterad på Bracketinginställningen på 700,an.

OK! Men jag tycker ändå att det är grymt smidigt att snabbt handhålla blixten och styra med cls.
Så jag tycker att det är konstigt att inte ha med det på D3s,en.
Visst, de nya minittl verkar smidiga, men sätta på en klumpig SU är inget alternativ.

Vad skiljer det när det gäller att klara antalet exponeringar?
Och jag är också lite irriterad på Bracketinginställningen på 700,an.

Men hur menar du, "handhålla blixten?" Det gällde väl inbyggd blixt?

Ah, ok!

Men får du inte för mycket pangpå-ljus från den inbyggda?

Finns en liten grej man kan sätta framför blixten (Nikon SG-3IR). Men jag hade hellre sett även D700 utan blixt och gärna haft något inbyggt system för CLS.

Är D3s så mkt bättre än D700,an att det är värt prisskillnaden?
Vad som talar emot om vi bortser priset är smidigheten att använda inbyggd blixt för cls-styrning samt att 700,an är mindre och smidigare utan batterigrepp.
Men utöver det, jag kan ju få två D700 för samma pris.
Och användningsområdet är otroligt varierande, både studio och fält.
Porträtt, inredning, natur mm.

Så vad tycker ni?

Som det skrevs i tråden under Nikon kameror.
-Vet man inte varför man skulle behöva en D3s ska man nog inte köpa en.

Ah, ok!

Men får du inte för mycket pangpå-ljus från den inbyggda?

Det är ju inte jättekraftigt. Nedanstående är ljuset som blir av den inbyggda, som jag här använde avsiktligt. Resten av ljuset är SB-800 och det befintliga ljuset. Tänk på att jag står väldigt nära spegeln så det här är väl lite "worst case", och det mesta har lägre reflektivitet än en spegel. ;) Som sagt så finns det också något litet tillbehör, men jag har inte skaffat något sådant. Kanske kunde vara något.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2293763.htm?set=mp

Dock upplever jag att det blir mer ljus från den inbyggda med D700 än med D80, fast det kanske är inbillning. Eftersom jag inte har den senare kvar så kan jag inte jämföra.

Det är ju inte jättekraftigt. Nedanstående är ljuset som blir av den inbyggda, som jag här använde avsiktligt. Resten av ljuset är SB-800 och det befintliga ljuset. Tänk på att jag står väldigt nära spegeln så det här är väl lite "worst case", och det mesta har lägre reflektivitet än en spegel. ;) Som sagt så finns det också något litet tillbehör, men jag har inte skaffat något sådant. Kanske kunde vara något.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2293763.htm?set=mp

Dock upplever jag att det blir mer ljus från den inbyggda med D700 än med D80, fast det kanske är inbillning. Eftersom jag inte har den senare kvar så kan jag inte jämföra.

Ok. Vi har alla lite olika behov så klart. Jag plåtar en hel del produkter av olika slag och är en blixt rakt på ofta direkt förödande med blänk, reflexer etc som följd. CLS är annars mycket smidigt.

Du kan ju ta ner lixtstyrkan i din inbyggda om du tycker den är för dominant.

Ok. Vi har alla lite olika behov så klart. Jag plåtar en hel del produkter av olika slag och är en blixt rakt på ofta direkt förödande med blänk, reflexer etc som följd. CLS är annars mycket smidigt.

Visst är det så, och någon gång har jag väl råkat ut för det också. För det mesta så har jag dock betydligt längre avstånd till motivet när jag använder CLS-styrning så det blir inte ett problem.

Jag menade att det blir mer när den enbart används för att styra extern blixt.

Väljer man att köra den inbyggda blixten i Commanderläge så sänks effekt så mycket det går.

Härlig meningsbyggnad och stavning! Jag skyller på gårdagens gin&tonic :)

Som det skrevs i tråden under Nikon kameror.
-Vet man inte varför man skulle behöva en D3s ska man nog inte köpa en.

Att svara så tyket, nonchalant samt överlägset måste tyda på någon brist.
Såna som du borde förpassas ut ur detta forumet.

Stort tack ni andra som svarar vänligt och är hjälpsamma.

Att svara så tyket, nonchalant samt överlägset måste tyda på någon brist.
Såna som du borde förpassas ut ur detta forumet.

Stort tack ni andra som svarar vänligt och är hjälpsamma.

Nej men kanske du skulle förpassas ut eftersom du uppenbarligen misstolkar folk grovt utan att tänka efter och påstår att folk lider av en brist. Vore jag lika otrevlig som du vore skulle jag påkalla att du led av en brist eftersom du uppenbarligen inte ens kan ta dig tid att söka på forumet efter relevanta trådar som behandlar ämnet. Vilket jag är övertygad om att det finns.

Men nej, jag är inte otrevlig. Då hade jag påkallat din brist på att söka information. Jag försökte istället med ett konstaterande. Men det verkar vara på sin plats att jag utvecklar det eftersom du inte förstod vad jag menade.

Det jag menar är att vet man inte med sig att D3s har någon funktion man bara måste ha så varför lägga mellanskillnaden på D700 och ovan nämnda. D3s har väl ett antal fördelar över D700 och skulle någon av dessa funktioner vara essentiell för utövaren så bör man väl köpa den. Själv skulle jag kunna tänka mig att köpa en D3s men jag vet inte varför jag skulle behöva den. Min D700 duger gott.

Nej men kanske du skulle förpassas ut eftersom du uppenbarligen misstolkar folk grovt utan att tänka efter och påstår att folk lider av en brist. Vore jag lika otrevlig som du vore skulle jag påkalla att du led av en brist eftersom du uppenbarligen inte ens kan ta dig tid att söka på forumet efter relevanta trådar som behandlar ämnet. Vilket jag är övertygad om att det finns.

Men nej, jag är inte otrevlig. Då hade jag påkallat din brist på att söka information. Jag försökte istället med ett konstaterande. Men det verkar vara på sin plats att jag utvecklar det eftersom du inte förstod vad jag menade.

Det jag menar är att vet man inte med sig att D3s har någon funktion man bara måste ha så varför lägga mellanskillnaden på D700 och ovan nämnda. D3s har väl ett antal fördelar över D700 och skulle någon av dessa funktioner vara essentiell för utövaren så bör man väl köpa den. Själv skulle jag kunna tänka mig att köpa en D3s men jag vet inte varför jag skulle behöva den. Min D700 duger gott.

Som sagt, varför göra inlägg här om du anser att jag har sån brist på kunskap och förmåga att söka hjälp och då ställer en fråga här eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av D3s.
Är det inte bättre att då lämna tråden ifred? För nån hjälp har ju inte du bidragit med vilket var avsikten med frågan.
Jag vet precis vad jag vill uppnå, och om då D700 eller D3s har såpass stor skillnad att mellanskillnaden är relevant är för mig en bra fråga. och då tänkte jag i min enfald att det kanske fanns nån med erfarenhet och kunskap om dessa två, jämförelsevis.

Och tycker du då att jag är så korkad som ställer frågan så förstår jag inte att du ens orkar bry dig, men du kände väl kanske att det var skönt att trampa till lite. Så läser jag dina rader.

Som sagt, varför göra inlägg här om du anser att jag har sån brist på kunskap och förmåga att söka hjälp och då ställer en fråga här eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av D3s.
Är det inte bättre att då lämna tråden ifred? För nån hjälp har ju inte du bidragit med vilket var avsikten med frågan.
Jag vet precis vad jag vill uppnå, och om då D700 eller D3s har såpass stor skillnad att mellanskillnaden är relevant är för mig en bra fråga. och då tänkte jag i min enfald att det kanske fanns nån med erfarenhet och kunskap om dessa två, jämförelsevis.

Och tycker du då att jag är så korkad som ställer frågan så förstår jag inte att du ens orkar bry dig, men du kände väl kanske att det var skönt att trampa till lite. Så läser jag dina rader.

Jag skrev att om jag hade varit lika otrevligt som du hade jag påstått det. Men det gjorde jag ju inte.

''skönt att trampa till lite.'' - Jag anser mig inte ens ha trampat första gången.

Och nej... Jag tycker inte du är korkad för du ställer frågan. Det är ju vad forum är till för.

Att du sen vill bannlysa mig från det här forumet för att jag skriver;
''-Vet man inte varför man skulle behöva en D3s ska man nog inte köpa en''

-Skrivit i all välmening i jämförelse med att du i dagsläget äger en D700, som du dessutom listat blixtstyrning, vikt, pris och möjlighet till batterigrepp som en fördel för 700an.

Det är synd att du uppenbarligen inte kan tolka mig rätt.

Tomas,

Jag måste säga att det känns som om du övertolkar både Joels första och andra svar ganska rejält. Jag som åskådare fick ingen känsla av att det var illa menat eller faktiskt ens speciellt otrevligt.

För att återgå till sakfrågan så är det på ett sätt lättare att först jämföra D3 med D700 - de har ju samma sensor. Där handlar skillnaden helt enkelt om ett yrkesverktyg med extra allt (D3) och en entusiast-/yrkeskamera med så mycket som möjligt av en D3 men utan några av de mest extrema detaljerna för att på så sätt få ned priset.

De skillnader som finns mellan D3 och D700 är ofta inte så relevanta ur entusiastperspektiv (300K slutare istället för 150K, 9-11 bilder/sek mot 8 bilder/sek, extra knappar och skärm, ännu tåligare byggkvalitet plus en del annat smått och gott). Det är ganska talande att på begagnatmarknaden skiljer inte priset mellan en D3 och en D700 alls lika mycket som nypriset. Detta har förstås många olika osraker som att D3 helt enkelt funnits ute på marknaden längre och att de nog i genomsnitt ofta körts hårdare. Men prisskillnaden på begagnade D3 och D700 säger nog ändå¨en hel del om hur stor praktiskt betydelse deras olika egenskaper har för de flesta.

Med D3s blir jämförelsen på sätt och vis enklare eftersom skillnaden mot D700 blir tydligare med den annorlunda sensorn. Men D3s har också en del små förbättringar mot D3 som sensorrengöring (vilket D700 redan har) och dubbelt så stor buffert (behövs för sportfotografer). Men framför allt så har alltås D3s marknadens mest extrema lågljussensor. D3 och D700 är bra i svagt ljus. D3s är sjukt bra.

Jag har kört mycket med D3 och D3s parallellt, och dels skiljer det drygt ett steg i brus. Personligen så kör jag utan att tveka D3 på iso 3200 och vet då att jag får lättbearbetade bilder som går snabbt att efterarbeta. Med D3s kan jag köra på iso 10000 och få ungefär snarlika resultat. Och det handlar inte enbart om brus - det skiljer även i mer subtila saker som färgteckning i svåra ljusmiljöer, och detta då i synnerhet kombinerat med just svagt ljus. Förmågan hos D3s att teckna hudtoner i svagt ljus med konstiga ljusfärgkombinationer ... Wow! Fotar du ofta människor i extremt svagt ljus och kanske också i besvärliga ljusförhållanden på andra sätt (färgade spotlights och annat) ... Då är D3s oslagbar just nu.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto