Advertisement

Annons

D700/D3: Trådlös TTL eller Pocket Wizard?

Produkter
(logga in för att koppla)

Krippa

Aktiv medlem
Hej alla!

Har börjat lämna de större blixtaggregaten hemma till fördel för ett par SB-900 med paraplyer. Kör gärna så för feature och porträttjobb!

Men. Tidigare har jag endast kört med Nikons egna trådlösa setup men i helgen valde jag att synka med 3 st Pocket Wizard II.

Skulle gärna vilja ha era synpunkter och era erfarenheter mellan dessa system som ger TTL mätning kontra manuel blixtstyrning via radio.

Och – serietagningen, hur påverkas den mellan dessa system, jag upplever själv PW enheterna mycket snabbare. Nikon trådlösa får jag inte upp farten på. Tips på detta?

Mvh/Kristofer
 
Hur styr du de trådlösa enheterna när du kör Nikons CLS? Med den inbyggda blixten på min D300 får jag inte heller någon fart, men när jag använde en SB800 som master på kameran var det inga problem att hålla farten uppe.
 
Jag har sista tiden kört med inbyggda på D700, samt med en plastplatta för det infraröda ljuset. Man kanske ska köra på en SB-900 istället. Funkar det bra? Kan man stänga av blixtljuset på SBn på huset då?

Har inte hunnit testa. PÅ torsdag tänkte jag köra en setup på 3-4 Sb-900, kanske ska en användas som styrning istället?

...Eller Pocket Wizard!!!

Ska testa mig fram. Tack. /K
 
Har inte provat sb900 men kan inte tänka mig att det skulle fungera sämra än 800. Blixtljuset kommer du inte ifrån, även om det är på lägsta effekt så kan det påverka bilden. Jag brukar lösa det genom att rikta blixt-huvudet bort från motivet. Går säkert sätta något som blockerar synligt ljus även på den externa blixten men min erfarenhet är att det försämrar räckvidden på IR.
 
Nä modellerna är det samma. Har haft alla Sb!
Tycker inte det känns så safe att köra detta trådlösa system utomhus, i ex soljlus. Men det är ju nice med TTL i vissa situationer.

Funderar på PW är värt pengarna - det är nästan 10 tkr ink moms för 3 st.
Mvh/K
 
Jag köpte elincromes skyport o det funkar inte bra om du inte har senaste blixtarna med sync uttag på. Om du hänger på adapters från hama så funkar det när det vill. Jag köpte kablar från pocket wizard för att slippa en del skarvningar med det funkar ändå inte klockrent. Med Nikons nya sb 900 blixtar gick det bättre (sync uttag på dom) men det funkar inte perfekt så jag undrar om inte pocket wizard är bättre än skyportsystemet.
 
Bra och veta!

Körde en modebild i helgen med 2 SB900, med syncuttaget kopplat till PW II. Funkade som det skulle. Skulle önska att jag fick upp bildhastigheten med det hänger nog på någon annan inställning.

/K
 
Hej alla!

Har börjat lämna de större blixtaggregaten hemma till fördel för ett par SB-900 med paraplyer. Kör gärna så för feature och porträttjobb!

Men. Tidigare har jag endast kört med Nikons egna trådlösa setup men i helgen valde jag att synka med 3 st Pocket Wizard II.

Skulle gärna vilja ha era synpunkter och era erfarenheter mellan dessa system som ger TTL mätning kontra manuel blixtstyrning via radio.

Och – serietagningen, hur påverkas den mellan dessa system, jag upplever själv PW enheterna mycket snabbare. Nikon trådlösa får jag inte upp farten på. Tips på detta?

Mvh/Kristofer

Hej!

Det finns en rad alternativ: en ytterligare SB-900 som styrenket, en äldre SB-800 eller den dedikerade styrenheten SU-800. En kommentar jag har hört om SU-800 jämfört med SB-800 är att SU ger längre räckvidd, men är mer "riktad", medan blixtens styrning inte når lika långt men fungerar bättre i breddled. Men bägge fungerar bra inomhus.

Men, tänk på att IR ofta slås ut eller i alla fall blir opålitligt utomhus i starkt solljus eller i miljöer med andra starka ljus- eller strålningskällor. Som jag förstått det kan till exempel en vissa rörelsedetektorer i larmsystem ställa till det :) Där liksom alla de gånger du av någon anledning inte har fri sikt så är radiosignal överlägset. Men den ger å sin sida inte lika elegant fjärrstyrning av inställningarna ... Som vanligt får man välja mellan olika onda ting ;) Har man råd är det bästa antagligen att försöka ha tillgång till bägge styrsystemen (IR/radio) parallellt och använda den av dem som för stunden fungerar bäst.
 
Härlig info!

Det är ju mitt yrke så på några års sikt är det ju inga enorma summor. Har möjlighet att låna respektive system om testa mig fram. Tack för era synpunkter. /K
 
Jag köpte elincromes skyport o det funkar inte bra om du inte har senaste blixtarna med sync uttag på. Om du hänger på adapters från hama så funkar det när det vill. Jag köpte kablar från pocket wizard för att slippa en del skarvningar med det funkar ändå inte klockrent. Med Nikons nya sb 900 blixtar gick det bättre (sync uttag på dom) men det funkar inte perfekt så jag undrar om inte pocket wizard är bättre än skyportsystemet.

Jag har bytt från PW till Skyport, då funktionaliteten med Elincrome RX-blitar är oslagbar. Det finns universaladaptrar till Skyport och de skall fungera med det mesta i blixtväg, jag har dock inte provat ännu.
För enkel OnLocation så använder jag ett par SB800 från min D300. För min del tycker jag att det fungerar utmärkt, men som sagt, hastigheten blir lite lidande när man använder den inbyggda blixten.

//Patrik
 
Fick Elincrome Skyport Universal - fungerar riktigt bra med två SB-900!
Dock behövs en svindyr PC kabel emellan.

Vet någon om man kan via "radio" utlösa en master som styr andra blixar/grupper. Får inte kläm på det!

Tack. /K
 
Nu har jag fått ordning på skyporten den funkar bra nu. Det går inte att använda blixtar utan synk uttag för det blir för mycket kopplingar emellan o då fungerar det inget vidare. Kör du med nya blixtar med synk uttag o med en pocket wizard kabel mellan blixten o skyporten då fungerar det. Konstigt nog så funkar det bättre med canons nya 580ex2 blixtar än med Nikons SB 900.
 
Sb-900 su-800

SU-800 är säkert bra men tycker den är dyr om man istället kan köra med en till SB-900, alt. PW eller likn.

Har inte testat SU-800 mer än under ett snabbt lån. /K

Fördelen med att köra med SB-900 istället för SU-800 är att du.
1. för ut längre avstånd med SB-900
2. du kan rikta blixten mor dina remote blixtar
3. Du kan använda SB-900 som blixt också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.