ANNONS
Annons

D70 vs d2x Skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Jamespkulle

Aktiv medlem
När jag gick över till digitalfoto köpte jag en d70, Hade en analog f90x innan .Jag fotor mkt fågel så rent snabb hetsmässigt så var d70 rena katastrof och då syftar jag på Autofokusen.....då hade jag ett Tokina 400mm 5,6 ett mkt bra optik.......efter sedn hösten 09 så skaffade jag en d2x som har en mkt snabb af ,allså tillbak till f90X tiden .....Idag har jag ett sigma 120-400mm 5,6 till min d2x,men nu till frågan jag upplever skärpan nästan sämre än mitt 400mm tokina som jag hade på d70an.....Någon förklaring?
tacksam för svar

När jag gick över till digitalfoto köpte jag en d70, Hade en analog f90x innan .Jag fotor mkt fågel så rent snabb hetsmässigt så var d70 rena katastrof och då syftar jag på Autofokusen.....då hade jag ett Tokina 400mm 5,6 ett mkt bra optik.......efter sedn hösten 09 så skaffade jag en d2x som har en mkt snabb af ,allså tillbak till f90X tiden .....Idag har jag ett sigma 120-400mm 5,6 till min d2x,men nu till frågan jag upplever skärpan nästan sämre än mitt 400mm tokina som jag hade på d70an.....Någon förklaring?
tacksam för svar

Tre snabba förklaringar:

1) Att skärpan hos en relativt billig zoom är sämre hos ett fast objektiv i samma priskategori är knappast någon överraskning. Zoomar kan vara lika bra som fasta objektiv, men då tenderar de att vara smärtsamt dyra. Nikons 200-400/4 är läskigt skarpt. Men så kostar det därefter ...

2) Antar att du i huvudsak jämför skärpa vid just 400 mm? Tänk då på att nästan alla zoomar tappar i prestanda just i ändlägena. Prova att zooma in till kanske 350 mm. Prova även att blända ned lite, antagligen vinner zoomen mer på det än vad det fasta objektivet gjorde.

3) En D2x med sina 12 megapixel är betydligt mer obamhärtig i att avslöja optiska fel än en D70 med 6 megapixel är - i alla fall om man jämför i 100% skala vid datorn. Att göra lika stora utskrifter av bilder tagna med bägge kamerorna (och objektiven) och jämföra det är en betydligt mer rättvis jämförelse.

Det faktum att D2x har 12Mpix gör att bilderna upplevs som mjukare och därtill tror jag att den har ett mycket starkare högpassfilter än vad D70:n har. Detta gör att bilder från en D70 upplevs som ganska "krispiga".
Jag upplever samma sak om jag jämför D70:n med D300. Bilderna från D300 måste skärpas något mer för att bli lika "krispiga", även med riktigt bra objektiv.

Spontant så säger jag nix! Jag är rätt övertygad om att D2X har ett svagt AA filter men däremot en rätt låg uppskärpning som default. D70 är en kamera mer inriktad mot konsument och de har oftast kraftigare uppskärpning, mer färg och högre kontrast som standard. I jpg alltså. I och för sig samma sak med råfiler men där är du fri att ändra i efterhand.

Däremot stämmer det att upplösningen i D2X avslöjar sämre optik vid pixelpeepning.

En annan felorsak är felfokus som även den avslöjas tydligare ju högre upplösning du har. Jag hade nästan inga problem alls med felfokus med mina D70 och 2 x D100. Däremot hade jag massor av bekymmer initialt med D2X. Efter justering så blev den kalasskarp.....

När jag testade D70 mot D2x för ett antal år sedan så har jag bestämt för mig att D70 gav lite mera skärpa per pixel än vad D2x gjorde, men skillnaden var inte alls stor och personligen föredrar jag skärpan framför eventuellt lite moire i bilderna. Däremot när D200 kom, så märktes det klart och tydligt att AA-filtret var betydligt kraftigare och jag kunde inte alls få ut samma krispighet som med de andra kamerorna, utan allt kändes mycket luddigare. Den allra bästa kameran vad gäller skärpan per pixel som jag haft är hursomhelst D2H, den gav verkligen otroligt krispiga och fina filer.

Jag säger inte att du har fel. Bara att jag upplevde D2X som en kamera med svagt AA filter. Inte heller att filtret är svagare eller starkare än det i D70

Strunt samma egentligen. Det är ju inte detta som TS frågar om eller hur :)

Jag skulle också alla gånger ta en kamera med moire än kraftigt AA filter. Allra helst helt utan filter......På http://www.maxmax.com/nikon_d200hr.htm kan ni se vad en D200 klarar av när filtret är borttaget.....

Tord har rätt, Hej föresten det var lägsedan

D70 har ett svagt aa-filter vilket ger upphov till krispiga bilder men också till moire och interpoleringsartefakter, det finns bilder i en gammal tråd från d70 och D2x och där jag visar skilnaden mellan de två, i den tråden var också Tord aktiv .Så där en 4-5 år sedan

d2x

Spontant så säger jag nix! Jag är rätt övertygad om att D2X har ett svagt AA filter men däremot en rätt låg uppskärpning som default. D70 är en kamera mer inriktad mot konsument och de har oftast kraftigare uppskärpning, mer färg och högre kontrast som standard. I jpg alltså. I och för sig samma sak med råfiler men där är du fri att ändra i efterhand.

Däremot stämmer det att upplösningen i D2X avslöjar sämre optik vid pixelpeepning.

En annan felorsak är felfokus som även den avslöjas tydligare ju högre upplösning du har. Jag hade nästan inga problem alls med felfokus med mina D70 och 2 x D100. Däremot hade jag massor av bekymmer initialt med D2X. Efter justering så blev den kalasskarp.....

En fråga Hur fick du den d2x justerad? med menar du med det?
Tacksam för svar

En fråga Hur fick du den d2x justerad? med menar du med det?
Tacksam för svar

ÄHHH

Har du missat alla trådar om felfokus? All debatt om eländet på i princip samtliga forum på nätet...

Kolla om din kamera fokuserar korrekt. Dvs om den klarar av att fokusera helt korrekt med den centrala fokuspunkten på ett välbelyst och kontrastrikt stillastående objekt. Inga av mina 5 DSLR jag har haft har klarat av det vid leverans. Samma sak gäller fär AF-S objektiven. Samtliga mina 10-11 st utom ett har misslyckats med detta vid leverans. Graden av felfokus har varierat från knappt märkbar till absurbt stor. Min 12-24 fokuserade över en meter fel på 4 meters avstånd. Gick inte att få tillfredsställande skarpa bilder på f4 på 12mm med den.

Efter justering har allt blivit kalasbra,...... Lasses kameraservice har hela tiden fixat min utrustning. Kostat noll förutom resor och besvär....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar