Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 vita pixlar (ej damm på bildsensorn)

Produkter
(logga in för att koppla)

ChrisH

Medlem
Hej,
jag har haft min D70 i ett par veckor nu och kört järnet med den. Tyvärr så har det dykt upp ett problem. I mörka partier på bilder så dyker det upp svärmar med vita pixlar. Ungefär som om de mörkaste pixlarna slagit över till vitt istället. Ta en titt på den här bilden (4.4 mb!) :
http://www.christobal.net/temp/dsc_0032.jpg

Jag tar bilderna i RAW/NEF och importerar i IPhoto (Mac OS X Tiger) med hjälp av en extern kortläsare. Kan det vara problem med inläsningen av bilderna?

Tacksam för svar!
Mvh
/Christoffer

Jag har haft samma problem med en gammal Coolpix 880. Brända pixlar ellet nåt sånt. Jag lämnade in den till Nikons service. De lagade den gratis. Normalt kostar det bara ett par hundringar.

Borde inte vara inläsningen till datorn, får du samma problem i JPG bilder? Vilken programvara kör du, se om det finns en nyare version.

Hjälper inte det så ring Nikon, då verkar det tyvärr vara något fel på kameran.

Hej på er,
jag har kört lite tester nu på morgonen med olika linser (Nikkor 18-70 kit-linsen och Nikkor 50mm fasta). Resultaten:
1. Bild tagen i JPG FINE, importerad i iPhoto, inga problem (öppnar man den i Photoshop inifrån iPhoto ser den också fin ut)
2. Bild tagen i RAW/NEF, importerad i iPhoto, vita pixlar i de mörka områdena (öppnar man den i Photoshop inifrån iPhoto så finns pixlarna med)
3. Bild tagen i RAW/NEF, öppnad direkt i Photoshop med Nikons NEF plug-in, inga problem alls. Alla färger finns med fint och inga pixel problem.

När man öppnar bilden med Photoshop inifrån iPhoto så tror jag inte att den "ger" Photoshop NEF filen utan en JPG kodad med iPhotos default-import inställning för det man får i Photoshop är en fil med samma namn men med .jpg på slutet.

Alltså borde problemet vara iPhotos NEF->JPG kodning, eller hur? Det man jobbar med i iPhoto efter import av NEF är en JPG kodad från den filen misstänker jag.

Problemet har inte dykt upp förut när jag tagit i RAW/NEF utan först nu efter att jag uppgraderat till Tiger.

Vad tror ni?

Om det nu är så att det är Tiger/iPhoto som är problemet, vad använder ni andra för program för att hålla reda på era bilder och arkivera dom i? Nikon's PictureProject? Adobe album-programmet?

Det måste ju vara Apples metod för att konvertera NEF gör nåt fel. Så många "brända pixlar" tror jag knappast kameran har (det är ju bara de som ska vara "helt svarta" som istället blir "helt vita").

Var det nån skillnad i tidigare versioner av iPhoto eller MacOS? Har en 10.3 här som jag skulle kunna testa med.

ChrisH skrev:
problemet, vad använder ni andra för program för att hålla reda på era bilder och arkivera dom i? Nikon's PictureProject? Adobe album-programmet?

"Håller reda på dem" gör jag med utforskaren (kör windows) och bläddrar bland dem gör jag med NikonView.

Jag körde en "Erase and Install" av min Powerbook i fredagskväll och installerade Tiger + iLife 05. Alla bilder jag tagit i helgen och importerat in i iPhoto har haft detta fel. Tidigare körde jag 10.3 och iLife 05 helt utan problem. Så det är något med kombinationen Tiger + iPhoto skulle jag gissa.

Får väl helt enkelt undvika att använda iPhoto för att importera bilderna. Frågan är, vad ska jag ersätta det med? Måste vara något som funkar bra på Mac. Jag kanske tom. måste ta steget upp till mer professionella program? Batch-import vore trevligt också.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto