Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 till IR - KAOS

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Ja, jag gick äntligen och inhandlade en begagnad D70 på blocket som jag tänkte använda endast till IR fotografering. Gick efter denna instruktion: http://www.lifepixel.com/ir-tutorials/nikon-d70-digital-infrared-conversion-instructions.htm och allt är frid och fröjd, nästan.

Jag tror inte att jag kom åt något vid ingreppet som jag inte skulle och/eller återställde till som det var tidigare. Men...nu när jag tar en bild så får jag bara i displayen antingen "kortet kan inte användas" eller "mappen innehåller inga bilder". Alltså, inga bilder fastnar.

Visst kan man tycka att detta borde ett proffs ha hjälpt mig med. Men om man inte testar så vet man inte om man klarar det! :)

Behövs det så får jag såklart lämna in den på en verkstad (om någon vill hjälpa mig nu efter ingreppet vill säga).

Någon som har tips, idéer eller rent av har råkat ut för samma sak själv?

/ Lena

Lite dum och självklar fråga kanske men har du provat med andra kort?

Kan ju i alla fall vara ett första steg att helt utesluta kortet.

Förutom det kan jag inte tänka mig nåt annat än att du har kommit åt eller kanske rubbat nån kontakt lite lite när du har pillat alternativt när du har satt ohop kameran.

Ligger kontakter och annat väldigt tajt är det lätt hänt att en liten kontakt lossnar lite eller glappar när man försöker få ihop grejerna igen.

Jag har ingen erfarenhet av kamera men av andra saker som det lätt kan hända samma saker med.

Hoppas du får rätt på det, har övervägt att göra samma sak med min D80 men kanske skulle skaffa mig nåt begagnat istället.

Mvh

Rasmus

Jo jag har absolut testat med annat kort, och det är samma sak.

Nog har du rätt i att jag måste ha kommit i kontakt med en kontakt :)
Får nog öppna upp den igen och dubbelkolla även om jag redan gjort det ett par gånger...

Så typisk!

Och du kan inte minnas att det blev någon gnista från statisk elektricitet?

Oavsett skall du se till att jorda dig innan och medan du skruvar.

Nix jag tyckte jag var väldigt noga med att inte komma i kontakt med något jag inte borde innan jag började skruva. Men om jag mot förmodan gjort det, då borde väl kanske inte displayen heller funkat? Allt annat förutom att kameran inte verkar ta några bilder funkar som vanligt. Och att kameran tar bilder är ju ganska väsentligt :)

På andra bilden finns en brun sk flexkabel längst till höger, den är inte markerad med någon pil. Är det möjligt att du har lossat den av misstag och sedan missat att återansluta den av just den anledningen? Jag är ganska säker på att den ansluter kortet som kortläsaren sitter på till det undre... var dock försiktig med såna där flexkabelanslutningar, de är ganska klena.

Ville bara kolla :-D

Statisk elektricitet kan ställa det underliga problem, det behöver inte vara så att allting slutar funkar, vill det sig illa kan en eller ett par funktioner sluta funka eller bara funka ibland. Hoppas verkligen det inte är det som har hänt.

Meddela gärna om du får rätt på det.

Lycka till!

Mvh

Rasmus

Hittade en knapp undertill där man kunde göra en total reset, funkar inte.

Gjorde "two button reset" 2 gånger (för jag läste att det skulle vara extra effektivt), funkar inte.

Testade byta objektiv, funkar inte.

Testat byta batteri, funkar inte.

Öppnat kameran igen, ser där att eventuellt har faktiskt en kabel legat i kläm, och det i så fall faktiskt redan från början, innan jag började pilla. Detta kan ju absolut vara problemet!!!
Jag kan inte komma på fler saker det kan vara.

Nu ville jag ju hitta en "billig" kamera som jag kunde göra detta ingreppet på själv, och det gjorde jag ju. Men jag vill inte lägga en hel massa pengar på att få ett proffs att göra det heller. Men jag får väl försöka :-(

Undrar dock om någon vet någon kamerareparatör i Malmö/Trelleborg/Vellinge- regionen som skulle vilja ta sig an en kamera som jag redan har varit inne och rört runt i? Finns det någon sådan överhuvudtaget? Det lär ju knappast vara en garantirep. :)!

/ Lena (trött...)

Kom att tänka på en till sak, inte direkt relaterat till modifikationen men nästan...
Kan det vara så att du skadat CF-kontakten när du stoppat i kortet igen? Kontakterna råkar ibland ut för böjda pinnar.

"Tyvärr" så ser alla kontakterna till kortet raka och fina ut... Tack för tipset dock!

Funderar på att åka upp till Fotomässan nästa helg. Undrar om det finns någon möjlighet att få hjälp där? I så fall tar jag D70 med mig upp dit. Om inte annat så bör man ju i alla fall vara på exakt rätt ställe för att få hjälp. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar