Annons

D70 Synk. med andra ridån...

Produkter
(logga in för att koppla)

tritub

Aktiv medlem
Jag försöker komma fram till hur man får blixtsynkroniering med andra ridån på min d70.
Hur jag än gör fyrar den av en blixt vid både första och andra ridån. Det står i handboken att ställer man kameran i M / S och blixten på "rear" ska blixten fyra av endast vid andra ridån, men likförbannat drar den av en blixt vid första. Någon som kan d70 och dess blixt inställningar?

dumbo skrev:
Den första blixten är förblixten, som mäter ljuset. Den bidrar inte till exponeringen.

hmm.. spännande.. Okej. Tack Men om man har kameran i S / M så ställer inte kameran någon slutatid själv. Hur ska man veta om de inte blir för mörkt för att kunna återge ljuset i bakrunden? En helt vanlig koll på ljusmätaren? Blir det inte då föööör ljust när blixten fyrar av?

för att få blixten ska synca på "adnra ridån" håller du in "fälla upp blixtknappen" och snurrar på tumhjulet. Tills de står...minns inte vad, prova dej fram. peace

Jowe skrev:
för att få blixten ska synca på "adnra ridån" håller du in "fälla upp blixtknappen" och snurrar på tumhjulet. Tills de står...minns inte vad, prova dej fram. peace

Hehe, om du läser mitt första inlägg så ser du att ja kommit så långt... Men fick svaret att den första fyren var en ljusmätarblixt. =)

tritub skrev:
hmm.. spännande.. Okej. Tack Men om man har kameran i S / M så ställer inte kameran någon slutatid själv. Hur ska man veta om de inte blir för mörkt för att kunna återge ljuset i bakrunden? En helt vanlig koll på ljusmätaren? Blir det inte då föööör ljust när blixten fyrar av?

Jo, det borde det rimligen bli. Det blir i alla fall ljusare än utan blixt, men kameran ger en riktigt hyfsad kompromiss, så att man i de allra flesta fall blir nöjd. Risken är visserligen stor att blixten inte fryser rörelsen, därför att bidraget från befintligt ljus blir så stor. Men ofta är det ju just den effekten man vill ha.

Exakt samma resonemang gäller "slow", alltså synk på första ridån. När man plåtar människor är "slow" oftast att föredra (Tack för rådet, Christel!) eftersom man vet ansiktsuttrycket när man trycker av. Om blixten går en sekund senare vet man aldrig hur sura folk hinner bli... :)

BengtJohnsson skrev:
Jo, det borde det rimligen bli. Det blir i alla fall ljusare än utan blixt, men kameran ger en riktigt hyfsad kompromiss, så att man i de allra flesta fall blir nöjd. Risken är visserligen stor att blixten inte fryser rörelsen, därför att bidraget från befintligt ljus blir så stor. Men ofta är det ju just den effekten man vill ha.

Exakt samma resonemang gäller "slow", alltså synk på första ridån. När man plåtar människor är "slow" oftast att föredra (Tack för rådet, Christel!) eftersom man vet ansiktsuttrycket när man trycker av. Om blixten går en sekund senare vet man aldrig hur sura folk hinner bli... :)
Så om man ljusmäter, men låter nivån hamna en bit under "NOLL" så borde resultatet bli gott? =)

tritub skrev:

När man fotar med blixt så är det två olika exponeringar som pågår. Dels den vanliga expeneringen och dels blixtexponeringen. blixten exponerar huvudmotivet och den vanliga exponeringen bakgrunden, typ.
Kameran balanserar sedan dessa två, om man nu inte kör helt manuellt. Även om du har ställt in den vanliga exponeringen själv så reglerar kameran styrkan på blixten så att den blir lagom, om du nu inte ställt den åxå i manuellt läge.

tritub skrev:
Så om man ljusmäter, men låter nivån hamna en bit under "NOLL" så borde resultatet bli gott? =)

Exponeringskompensationen är lite knepig... Jag tar några testbilder nu, och det ser ut som att i S-läge påverkar kompensationen inte bara "omvärlden" utan även det motiv man blixtbelyser. Däremot kan man trixa till det genom att använda blixtkompensationen också.

I M-läget får man jobba med att ställa blixtkompensationen.

Experiment och träning rekommenderas. Jag får nog själv ta ett par varv till...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto