Annons

D70 sned CCD/sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Suck. Fick just tillbaka min D70 efter korrigering av CCD. Ingen eller mycket liten skillnad.

När jag fotograferat framförallt fyrkantiga föremål har undre kanten oftast varit sned, och jag har alltid tolkat det som att jag inte varit 90 grader över objektet (håller på mycket med produktfotografering) eller att jag missat lite med rotationen. Resultatet har jag fotoshoppat genom "rotate" och "distort".

Observera att överkanten faktiskt är nästan helt bra samtidigt som undre är sned, horisontella mittlinjen har en avvikelse mittemellan.

Nu har jag testfotograferat mer och kan konstatera att om man ignorerar sökaren och använder kamerans botten som referens, då blir det betydligt rakare, kanske helt rakt.

Alltså är det något med sökaren eller spegeln, eller hur?

Det går att kompensera genom att fota lite längre från vänster, sänka kamran en aning, och rotera lite.

Jag laddar upp en testbild (från Nikons disk i Upplands Väsby :) ).

Ska man acceptera detta fel?

Bilagor

• dsc_4468b.jpg
    dsc_4468b.jpg
    22.8 KB · Visningar: 564
o-laser skrev:
Ska man acceptera detta fel?
Nej, absolut inte, det där är ett allvarligt fel som jag inte skulle acceptera i någon kamera oavsett pris eller ålder.

Hur ser det ut om du kollar in i kuset? Jag kan tänka mig att spegeln lyft på ena sidan eller möjligen att mattskivan rasat ner en bit. Hur stämmer fokuseringen när du kör manuellt jämfört med autofokusen?

Re: Re: D70 sned CCD/sökare

jimh skrev:
Nej, absolut inte, det där är ett allvarligt fel som jag inte skulle acceptera i någon kamera oavsett pris eller ålder.

Hur ser det ut om du kollar in i kuset? Jag kan tänka mig att spegeln lyft på ena sidan eller möjligen att mattskivan rasat ner en bit.
Mattskivan ser bra ut, teknikern har dessutom haft loss den för rengöring.
För att undvika att blanda in mattskivan använde jag sökarens kanter som referens.
Det är svårt att se något annat fel men jag tycker mig ana att bilden böjer av i nedre högra hörnet.

Nu tog jag mig en titt till i huset, spegeln ser bra ut men spegel är så liten att det är svårt att se ett fel på vinkeln den är monterad i.

Tror mer på att spegeln är sned än att sökaren ska vara felmonterad, spegeln är ju en rörlig del.

Re: Re: Re: D70 sned CCD/sökare

o-laser skrev:
Mattskivan ser bra ut, teknikern har dessutom haft loss den för rengöring.
För att undvika att blanda in mattskivan använde jag sökarens kanter som referens.
Fast det spelar nog ingen roll om du använder kanten som referens, det är på mattskivan bilden uppstår. Så om den dippar lite nedåt så kommer det bli en felaktig sökarbild ändå.

Men jag tycker absolut att du skall lämna in den.

Re: Re: Re: Re: D70 sned CCD/sökare

jimh skrev:
Fast det spelar nog ingen roll om du använder kanten som referens, det är på mattskivan bilden uppstår. Så om den dippar lite nedåt så kommer det bli en felaktig sökarbild ändå.

Det ska jag.

Re: Re: Re: Re: D70 sned CCD/sökare

jimh skrev:

Jag lämnade in den igår, teknikern sa att man måste "riva" hela kameran för att komma åt spegeln och sökaren. Han prioriterade mig eftersom jag redan varit inne en gång men det skulle ändå ta två hela arbetsdagar.

Jeppe skrev:
Hoho... Ja jag säger det då.. Det MÅSTE vara billigare för Nikon att bara ge dig en ny D70...

Det gjorde dom.

Efter två misslyckade försök att reparera felet gav dom mig en ny i går eftermiddag. Den är spikrak.

Lustigt nog, för att förenkla, flyttade dom över serienumret till den nya kameran genom att byta bottenplattor.

o-laser skrev:

Lustigt nog, för att förenkla, flyttade dom över serienumret till den nya kameran genom att byta bottenplattor.

tror det har med garantin att göra, du får 1års garanti från det att du köpte den, du får inte 1 år från det att du fick den nya...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar