Annons

D70 slö autofocus

Produkter
(logga in för att koppla)

supermax_fred

Aktiv medlem
Är det så att objektiv med silent wave motor har en egen motor inbyggd i själva objektivet och att andra äldre objektiv använder en motor i själva kamerahuset för att ställa in autofokusen?

Jag har nyligen gått över från canon till nikon så jag har ingen aning men det verkar som så!!

Jag ser på mitt tele 70-300 ED att när man focuserar så ser man en liten "skruv" som kan matchas mot en "pinne" på kamerahuset. Här verkar det som att själva huset driver objektivets autofocus.

Men på kitgluggen, som är av silent wave typ, inte har denna "finness".

Är det därför som objektiv utan silenwave (AF-S) är så satans trötta på min D70??
Jag var och testa en 80-200 2.8 utan AF-S och den var trött.....riktigt trött.

I så fall måste jag bara säga en sak....skit. Jag som var så nöjd med min d70!

Det är väl inte D70:ns fel? Den där fokuseringsskruven finns på alla Nikon-husen, och man får välja objektivtyp som man tycker passar ens krav och plånbok.

Jag är dock inte säker på om det är så att alla icke-AF-S saknar egen motor.

Du kan också få "piratobjektiv" med egen motor; jag har ett Sigma 70-200 2.8 HSM (där HSM = egen snabb motor) själv och det är då rappt utn att kosta en förmögenhet.

supermax_fred skrev:
Är det därför som objektiv utan silenwave (AF-S) är så satans trötta på min D70??

Jepp, finessen med AF-S är just den inbyggda och tysta motorn. Men det innebär inte att AF skall vara hur slött som helst på övriga objektiv. 80-200 är inte nämnvärt slött på min D70, men det är klart det finns en AF-S version av det objektivet som kanske är en gnutta snabbare.

Exakt hur slött det blir beror därför på i vart fall två saker, nämligen motorn i huset samt objektivet (hur många varv som måste snurras för att fokusera från ändläge till ändläge). Dyra objektiv har normalt mekanik som kräver bara nått enstaka varv mellan ändlägena, medan billiga tar fler varv på sig. Om du upplever att fokus ör löjligt ångsam med 80-200 2,8 tex kan du ju kolla om husets motor fungerar som den skall.

//

Det är delvis D70:ns fel. Tex en F5a har starkare inbyggd focusmotor och snabbare AF-system och då blir genast icke AFS objektiv mycket snabbare... men de låter fortfarande massor.

Tack!
Jag misstänkte att det är den slöa motorn.
Jag har nämligen funderat på 80-200:an och den finns ju både i AF-s och AF. Valet är givet, det e bara pengarna som saknas.....som vanligt

Tjena!

Med risk för att bli misshandlad av alla Nikon-ägare så skulle jag vilja påstå att Canons lösning med att alltid ha motorn i objektivet är bättre (i dagsläget när motorer är billiga och hållbara).
Förr när autofokus var en nyhet så var nog Nikons lösning en billigre och bättre lösning, kanske.

Jag kan ibland, särskillt med långa brännvidder och billiga objektiv, irritera mig lite på det höga fokus-ljudet. Men förövrigt så skulle jag inte kunna tänka mig ett annan system än Nikon, detta efter att ha provat både Canon och Minolta...

Ha´t!

Ingemansson skrev:
Tjena!

Med risk för att bli misshandlad av alla Nikon-ägare så skulle jag vilja påstå att Canons lösning med att alltid ha motorn i objektivet är bättre (i dagsläget när motorer är billiga och hållbara).

Ja, idag med AF-S motorer så är det ju sannt. Och därför å är ju dom flesta nya Nikon objektiv utrustade med AF-S. Men vanliga canon-objektiv med vanliga motorer kan ju vara nog så slöa och högljudda.
När jag testat 80-200 på min D70 kan jag inte påstå att jag upplevde fokuseringen som ovanligt slö. Det kan ju vara något fel på objetivet/kamerans motor. Har också släst att gamla versioner (skjutzoom) av 80-200 är lite slöare...
Men visst vill man ha AF-S!

//

Rätta mig nu om jag har fel, men så här har jag uppfattat att det är:

Canon har alltid AF-motorn i objektivet, det finns ingen AF-motor i huset.

Nikon har AF-motor i huset, men vissa objektiv har inbyggd AF-motor och använder sig av den istället.

Pentax och Minolta har AF-motor i huset och kan ej ha AF-motor i objektivet.

För en lekman som jag så verkar ju Nikons lösning vara den bästa, eftersom båda varianterna fungerar.

Hur blir det då med tredjepartstillverkare (t.ex. Sigma)? För objektiven med Canon-fattning så måste det finnas en AF-motor i objektivet, för Pentax och Minolta finns det inte AF-motor i objektivet, men hur gör de med Nikon, AF-motor eller inte?

mvh fluffen

Tjeena,

Ett AF-s objektiv är alltid lika snabbt oavsett Nikon kamera (enl. samtal med nikon svenska).

Canon har åxå AF motor i sina kameror, samt objektiv utan AF motor.

Ang. 80-200 optiken är är det stor skillnad mellan AF mod. & AF-s.

Själv har jag haft både AF80-200/2.8D IF-ED & AF80-200/2.8D IF-ED(N).
Nu kör jag men AF-s80-200/2.8D IF-ED som har en ruggig autofocus oavsett om jag kör den på F5, F4 el. D100.

Mvh // Martin

För en lekman som jag så verkar ju Nikons lösning vara den bästa, eftersom båda varianterna fungerar.
Beror lite på vad man är ute efter. Sitter man med ett hus som har en långsam motor så är man ju fast vid att allt udom AF-s vilka betingar ett högre pris går långsamt.

Motorerna är idag en rätt liten del av kostnaden för ett objektiv, speciellt om dessa bara är av vanlig DC typ och inte HSM/AF-S/USM eller liknande ultraljudstyp.

Ett AF-s objektiv är alltid lika snabbt oavsett Nikon kamera (enl. samtal med nikon svenska).
Motorn i dom olika AF-S objektiven är troligen lika snabba, sen lär ju hastigheten påverkas en aning av storleken på den gruppen som flyttas men även av styrkoderna från autofokusen i huset. En del hus är en bit långsammare än andra, trots att båda använder samma ultraljudsobjektiv. Brukar inte vara en jättestor skillnad, men den existerar.

supermax_fred skrev:
Är det därför som objektiv utan silenwave (AF-S) är så ****** trötta på min D70??

I så fall måste jag bara säga en sak....skit. Jag som var så nöjd med min d70!

Det två anledningar som gör kombinationen trött.
Dels så har det med kamerahuset att göra. D70 är en billig kamera och då får man en billigare motor.
Sedan så är 80-200 ett tungt objektiv att dra runt. Det är en stor massa som skall flyttas av den lilla motorn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar