Annons

D70 + SB24 i auto

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Ok. Har läst lite om blixtar till Nikons digitala och helt fattat att man inte kan köra TTL (iTTL) annat än med SB600/800. Många skriver att man kan köra t.ex SB24 med en D70 i autoläget. Jag har nu kommit över en SB24 och testar mig fram om extern blixt är något för mig. Frågan är bara vad är det som är auto i autoläget på blixten igentligen. Hur ska jag tänka? Måste jag använda kameran i läge M eller kan jag använda P?

Någon som använder nikons äldre blixter på nyare kameror kanske har lust att hjälpa mig komma igång.

Om blixten har ett auto-läge brukar väll det betyda att den har en egen sensor som känner av hur mycket ljus som behövs vid ett bestämt bländar värde.

Nu har jag ingen Nikon-blixt men en gammal agfa och en soligor blixt funkar så att man på kameran väljer den bländare som det står på blixten att man ska använda, funkar faktiskt riktigt bra.

Ok. Så nyckeln är alltså bändarautomatik på kameran. Sen ställer man en "mellanbländare" på kamera och blixten och kör. Verkar funka rätt ok faktiskt. ISOn bör också matcha mellan dom båda... Märker ni här hur jag lixom för kunskapen vidare till näste som kommer att fråga samma sak =)

Tack för svaren David.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar