ANNONS
Annons

D70 Recension från "Chasseur d'Image!"

Produkter
(logga in för att koppla)

RockLeffe

Aktiv medlem
Har precis läst en tråd på dpreview.com där en av användarna har gjort en kort resumé och översättning av det 6 sidor långa testet på D70 från den franska fototidningen "Chasseur d'Image". ( För de som inte känner till något om tidningen, så anses den vara väldigt seriös och med mycket rättvisa tester)

Själv har jag tänkt börja prenumerera på den, men då det nog tar ett tag innan den kommer tänkte jag nöja mig med att översätta tråden =)

- Först och främst tycker dom att dålig kompabilitet med äldre blixtar och objektiv är negativt och kritiseras rätt hårt.

+ Det nya flashsystemet, tillsammans med någon av Nikons nya SB-600 och SB-800 blixtar fungerar ypperligt i alla lägen! (Tack vare F5:ans cell.)

+ Autofokusen får mycket bra kritik.Snabb och exakt, samt att funktionen att bara kunna slå över till MF när som helst får extra beröm.

- Sökaren tycker de är för liten. och kan försvåra manuell fokusering. (Dock finns det ett extratilbehör som förstorar sökaren) (Sökaren får 7/10 i betyg)

+ Färgåtergivning får 9/10 i betyg.

+(-) Brus vid låga ISO är UPPMÄTT till att vara högre än hos 300D, MEN vid alla andra iso får kameran 5 stjärnor (högsta möjliga) samt att bruset får 5 stjärnor totalt!

Och här är en summering av testet:

Säkare: 4 stjärnor
AF: 5 st.
Exponering vid fast ljus: 5 st.
Exponering med blixt: 5 st.
Färger: 5 st.
Möjligheter (potential): 5 st.
Action fotografi: 5 st.
Lanskaps fotograrfi: 5 st.
Studiofotografering: 4 st.
Hur mycket de älskar den: 5 st.

Som postaren av tråden själv säger: Läsningen av hela testen har suddat ut alla mina tvivel!

Och som slutgiltig jämförelse finns nedan testresultaten för två andra kameror från samma tidning (på engelska):

10D: 84/100
Built Quality: 14/15
Features: 13/15
Ergonomics: 14/15
Image Quality: 14/15
System (available lenses): 10/15
Price/performance: 19/25

300D: 87/100
Built Quality: 12/15
Features: 11/15
Ergonomics: 14/15
System (available lenses): 12/15
Price/performance: 24/25

D70: 90/100
Built Quality: 12/15
Features: 13/15
Ergonomics: 13/15
System (available lenses): 14/15
Price/performance: 24/25

Så - hoppas det här har varit intressant läsning och att det hjälper någon att ta ett beslut för eller emot ett eventuellt köp av D70! (Själv har jag redan bestämt mig ;-)

MvH // Leif Söderlund

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar