Annons

D70 Raw?

Produkter
(logga in för att koppla)

OldSchool

Aktiv medlem
Hej!

Dum fråga kanske, men måste man köpa Nikon capture för att jobba med Raw i Photoshop, jag testade att importera några bilder med Nikon picture project, testade och öppna dem i Photoshop och bilderna kom fram, men går det att jobba med dom o spara i jpg. någon som kan förklara hur detta fungerar? lite rörig fråga kanske men men=)(Jag har inte Cs utan PS7)
/Tim

Tim_D70 skrev:
Hej!

Dum fråga kanske, men måste man köpa Nikon capture för att jobba med Raw i Photoshop, jag testade att importera några bilder med Nikon picture project, testade och öppna dem i Photoshop och bilderna kom fram, men går det att jobba med dom o spara i jpg. någon som kan förklara hur detta fungerar? lite rörig fråga kanske men men=)(Jag har inte Cs utan PS7)
/Tim
Du behöver inte Capture för att jobba med dina RAW-filer i PS. Däremot innehåller Capture en massa trevliga funktioner som kräver mer jobb i PS för att åstakomma.
Kan du öppna dina filer i PS kan du spara dem också, fast inte säkert i samma format. Spara till jpeg gör du sist av allt om det handlar om att publicera på nätet eller liknande, i övrigt ska man i längsta möjliga mån undvika förstörande komprimerande format, vilket jpeg är.

Re: Re: D70 Raw?

davidvpt skrev:
Du behöver inte Capture för att jobba med dina RAW-filer i PS. Däremot innehåller Capture en massa trevliga funktioner som kräver mer jobb i PS för att åstakomma.
Kan du öppna dina filer i PS kan du spara dem också, fast inte säkert i samma format. Spara till jpeg gör du sist av allt om det handlar om att publicera på nätet eller liknande, i övrigt ska man i längsta möjliga mån undvika förstörande komprimerande format, vilket jpeg är.

Tack för svaret, jag fotar oftast i jpg/fine sedan sparar jag en kopia i Tiff om jag ska jobba med den i PS. Tiff blir väll inte komprimerat när man sparar om eller? Kanske är det smartare att fota i Raw spara kopia i Tiff och tillsist spara färdigt resultat i jpg för utskrift eller har ja rört ihop d helt nu:/

Re: Re: Re: D70 Raw?

Tim_D70 skrev:
Tack för svaret, jag fotar oftast i jpg/fine sedan sparar jag en kopia i Tiff om jag ska jobba med den i PS. Tiff blir väll inte komprimerat när man sparar om eller? Kanske är det smartare att fota i Raw spara kopia i Tiff och tillsist spara färdigt resultat i jpg för utskrift eller har ja rört ihop d helt nu:/
TIFF är inget förstörande format så där gör du helt rätt. Däremot har du betydligt större möjligheter att påverka bilden om du tar den i RAW än om du tar den i jpeg. Har du inga problem med mängden minne som RAW kräver (runt 90-95 bilder får man ändå in på 512MB) så skulle jag rekommendera dig att använda det istället för jpeg.

Om du kör RAW kan du öppna i PS7 och ställa in exponering/vitbalans. Bilderna kan sedan sparas som 16-bit TIFF som lämpar sig för vidare behandling.

Nikon Capture och andra RAW-konverterare har lite mer inställningar och finesser, t ex justering av vignettering. Dock inte livsviktiga funktioner. Man kommer långt med PS7.

Anledningen till att du inte kunde spara som jpeg var kanske att bilderna var i 16 bitar?

Annars vill också jag rekommendera att fota i raw. Det blir bökigare, men du får fler möjligheter och i slutänden bättre bilder!

salt skrev:
Anledningen till att du inte kunde spara som jpeg var kanske att bilderna var i 16 bitar?

Annars vill också jag rekommendera att fota i raw. Det blir bökigare, men du får fler möjligheter och i slutänden bättre bilder!

Jodå det gick att spara, jag undra mest om det går att arbeta med bilden, tänkte att bilderna kanske inte blev "rätt" format eller något annat konstigt, men då vet jag nu att det går. Kommer börja fota mer i Raw så fort ja har råd att köpa ett större kort, har bara 256 en så länge :S.

Jag har en till fråga, är det normalt att datorn jobbar enormt segt när man jobbar med RAW? jag har en pentium4 2,8 ghz bärbar. i vanliga fall går det snabbt som attan att jobba med PS men inte med Raw.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar