Annons

D70 raw på bärbar

Produkter
(logga in för att koppla)

Zithov

Medlem
Hej! JAg sitter här på min bärbara Compaq med AMD XP 1700+ och 256mb minne och 20gb. Jag undrar om det är tillräckligt för att hantera D70:s rawfiler?

Någon som kan posta länk till en sådan så att jag kan prova arbeta med den i Photoshop?

Ja gud ja - är det korta svaret!
Jag har själv en snarlik bärbar, IBM TP T42 1,6Ghz, och det går utmärkt att köra PS med NEF-filer. T.o.m. det erkänt sega Nikon Cature går ganska smidigt. Jag skulle tro att det är grafikkortet som är den svagaste länken, men du sitter väl på en ATI Mobility Radeon, eller liknande, och då är det inga problems. Kan tyvärr inte länka til en NEF-fil.

//Lasse

Klart att mer minne alltid är bra, men jag menar att Robert inte behöver skippa den bärbara till NEF-hantering.
Länken går till en tiff.

//Lasse

dobos skrev:
Ja gud ja - är det korta svaret!
Jag har själv en snarlik bärbar, IBM TP T42 1,6Ghz, och det går utmärkt att köra PS med NEF-filer. T.o.m. det erkänt sega Nikon Cature går ganska smidigt. Jag skulle tro att det är grafikkortet som är den svagaste länken, men du sitter väl på en ATI Mobility Radeon, eller liknande, och då är det inga problems. Kan tyvärr inte länka til en NEF-fil.

//Lasse

Grafikortet har ingen betydelse vid bildbehandling.
Det är i 3-D man behöver vassa grefikkort emdan bilder kräver CPU och internminne.

Datorn i fråga skulle må bra av 512MB mer minne men annars duger den.

dobos skrev:
Klart att mer minne alltid är bra, men jag menar att Robert inte behöver skippa den bärbara till NEF-hantering.
Länken går till en tiff.

//Lasse

Vilken länk går till en TIFF?

Hurvida det funkar är ju en fråga om hur mycket tålamod man har. Jag skulle gärna ha iaf 512MB på en dator för bildbehandling. Jag körde det ett tag och det var allt lite trångt ibland. Skulle inte vilja ha mindre. Men som sagt... :)

Då är det nog hos dig det är något knepigt för här vill både Firefox och IE spara en NEF. :)
Och det ÄR en NEF. :)

Ändra bara till NEF då?
Jag har ju IE5 så det kan ju vara skillnad. (Nej, jag använder inte IE om jag inte måste.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar