Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och SB800 blixt kompensering

Produkter
(logga in för att koppla)

Enforcer

Aktiv medlem
Hej,

Har upplevt att min D70 med en SB800 direkt på kameran och riktad frammåt ger regelbundet nästan hälften av bilderna blir totalt utfrätta bilder.

Jag vet att blixt användningen ofta är suboptimal men ibland tillåter inte omgivningen annat, eller kräver det.

Kameran och blixten kör TTL. Med den inbyggda blixten fungerar det klockrent, men det är så krångligt att slå av/montera av den externa blixten beroende på situation.

Tacksam för kommentarer om andra som upplevt detta eller vet vad som jag kan göra för att förbättre det hela.

Låter konstigt. Vad har du använt för ljusmätning på D70:n ? och är du säker att båda står i TTL läge? Blixten i TTL BL ?

Jag har samma utrustning och tycker jag i 95% av fallen får god exponering av blixtljus.

Du säger att du har blixten rakt fram, hur blir det om du vinklar upp den några grader?

Kör oftast båda på TLL, ska testa om blixtens TLL BL ger ett bättre resultat.

Bara dra upp blixten någon grad ska jag också ta och prova, bilderna blir allt vad jag önskar om jag har möjlighet att skjuta blixten i taket eller dylikt.

Tack för tipsen.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto