Annons

D70 och objektivproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Circium

Aktiv medlem
Testar en D70 men får den inte att fungera med mitt Nikon afs 300 f2.8 D. Kameran visar fee, alltså att minsta bländaröppning ej är inställd trots att den är det. Alla andra objektiv fungerar och 300:an funkar på min analoga F70. Antar att felet sitter i objektivet. Någon som har en idé om vad problemet kan vara?

/mvh Niklas

Nån form av kontaktproblem är det nog, men det hjälpte inte att rengöra stiften. Kameran är för tillfället helt oanvändbar med 300:an. Den fungerar inte ens manuellt. Objektivet har plats för 10 kontaktstift, men det sitter bara 8 på plats. Kan det ha något med saken att göra? Har inte tänkt på det förut eftersom objektivet fungerat utmärkt analogt.

Jag tror inte nån Nikon har mer än 8 stift. De två extra stiften som sitter på nya objektiv måste vara nån ny hemlig funktion som inte uppfunnits än ;) Det är motsatsen till bakåtkompatibilitet alltså. Nikon har gjort sånt förr.

Så det är inte det som felas iallafall. Men du kanske redan har löst problemet?

Jag vet inte men jag hade något liknande problem med ett Sigma zoomobjektiv.
Jag hade helt enkelt glömt att låsa objektivet på minsta bländaröppningen. Det var bara en liten "plastplugg" på objektivet som skulle föras i låsläge.

Kan det vara så enkelt för dig också?

Kolla så den lilla plastklacken inte har blivit skadad eller bortslagen på objektivet, den ska passa mot den lilla armen på D70. Jag hade en AF Nikkor 20-35 2,8 som inte funkade på min D100. Och då fick jag se att den hade ramlat av, troligen av att jag hade varit oförsiktig.
Jag lämnade in den till Lasses Kamera Service för byte av bländarring, den sitter på den.
Den måste vara där till, D70,D100. Till D2 kamerorna används den inte.

Jag menar den här klacken. den måste vara kvar på objektivfattningen till D70 och D100 kameror.

Bilagor

• klack1.jpg
    klack1.jpg
    55.5 KB · Visningar: 568
leffep skrev:
Kolla så den lilla plastklacken inte har blivit skadad eller bortslagen på objektivet, den ska passa mot den lilla armen på D70.

Men hur funkar det?
På mitt fasta 50mm 1,8 objektiv sitter plastklacken där, trots att jag även kan ändra bländaröppningen på objektivet.
Mycket riktigt påverkar klacken kamerans brytare, men vad har den för funktion?

Vet ej varför klacken finns där.Min D2X har ingen arm som klacken använder. På min förra D100 så fick jag sätta en lite bit av en tändsticka som höll i armen på kameran då klacken var bortslagen på gluggen, till jag fick bländarringen utbytt.
D2 serien tar ju äldre objektiv, och jag antar att det har med den lilla armen att göra. Det verkar nästan som att Nikon har satt dit den lilla avkännar armen bara för att dom deras billigare kamerahus inte ska kunna använda äldre hus fullt ut.

Måste rätta mitt skrivfel ovan.

(Det verkar som att Nikon har satt dit den lilla avkännar armen för att deras billigare kamerahus inte ska kunna använda äldre objektiv fullt ut)

Så menade jag.

leffep skrev:
Jag menar den här klacken. den måste vara kvar på objektivfattningen till D70 och D100 kameror.
Tack Leif den bilden hjälpte mycket!
Jag hade fått tag på en objektiv och inte förstod varför den inte ville funka. Först när jag såg bilden fattade jag.
Jag löste det tillfälligt så att jag petade in där ( där plastbiten skulle flytta på en spak på kamera huset) en bit av en tändsticka och blev jätte glad när jag satte på kameran.
Det funkar jätte bra. Skall nog fixa en bättre lösning när jag nu vet vad felet är.
Tack än en gång!
mvh/Emir

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar