Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och makrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
hej

jag har sedan ett år fotat med en konicaminolta dimage a2 som jag tycker är en bra kamera, förutom till makrofotografering eftersom närgränsen är alldeles för lång

funderar på att köpa ett begagnat d70-hus med något bra macro-objektiv. har ni några råd/kommentarer om detta skulle vara en bra lösning. tycker nämligen att bilder som jag sett tagna med d70 har en imponerande kvalitet.

tack på förhand
joakim

Jag har en D70 och Sigmas 105/2,8 makro. Fungerar mycket bra ihop. Glöm inte stativet bara! =)

Kolla unt lite här på fotosidans forum. Det finns massor skivet om makrofotografering med D70.
Nikkor 60
Tamron 90
Sigma 105
Sigma 150
är några riktigt bra gluggar.

Ha det så kul...

/AnWi

Kan väl säga att Nikkor 60mm f2.8D är en förbannat skarp glugg. Ska man ha den till BARA macro är kanske en lite längre brännvidd att föredra för att inte komma allt för nära, men vill man även ha en skarp porträttglugg så tycker jag att 60mm (90mm med D70:ans brännviddsfärlängning på 1.5x) är klockren. Men har du en ljusstark glugg med lite längre brännvidd så kan en eller flera mellanringar också fungera.

Jag är störtnöjd med mitt Micro-Nikkor 105mm.
En helt fantastisk glugg men smakar det så kostar det. Tamron 90 är ju annars motsvarigheten hos konkurrenterna och är betydligt billigare.

Jag fastnade för Nikon dels för att gillar originalgluggarna och dels för att känslan, autofokus och designen känns bättre hos Nikon men som sagt är det ju en smaksak och ytterst personligt.

Bilagor

• _dsc3019.jpg
    _dsc3019.jpg
    36.8 KB · Visningar: 286
D70+micro60=underbart

Hej,

Jag har en Nikon D70 samt AF Micro-Nikkor 60 /2.8 och det är en underbar kombination.

Otroligt skarp vid makro-fotografering, otroligt trevlig som 90mm objektiv.

En lyckad kombination med andra ord.

MEN

Om du är sugen på att fota makro-motiv som är levande, typ insekter så är nog 105:an att föredrar pga att du kan arbeta med längre fysiskt avstånd mellan objektivet och motivet jmfr med 60:an om du vill bibehålla samma skalning av motivet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto