Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronvall

Medlem
Hej

Jag går i köpastankar på ett makro-objektiv till min D70. Då man vill få så mycket för pengarna som möjligt och jag har en kompis i USA som kommer hem i sommar tänkte jag inhandla lämpligt begagnat via ebay och få det hemlevererat. Det är nu här jag blir lite osäker.

Vad händer egentligen med ett makro på en D70? Hur påverkar förstorningsfaktorn på 1,5 ggr närgräns, brännvidd osv?

De som brukar gå lite då och då och som jag tittat på är

Tamron SP 90mm F2.8 Macro. AF
Tamron SP 90mm F2.5 Macro. MF. Den gamla modellen man kan hitta med adaptall-2 adapter.
Nikkor 105/2.8 Macro. AF.

Lika bra att köpa något ordentligt på en gång resonerar jag även om man är rookie på ämnet, resonerar jag fel?

Vad jag förstått är det bra objektiv och de nyare borde väl inte vara något problem med så det är väl egentligen just det äldre manuella objektiven jag känner mig orolig inför.

Mvh
Martin

Jag skulle ju personligen köpt en AF-variant, även om man inte använder AF så mycket vid macro, just för att man får ljusmätning då. Det får man inte med manuella objektiv (med något enstaka undantag som tex 45/2.8D P).
Jag har själv Tamrons 90mm macro (den nya) och tycker den är helt underbar. Skarp så det förslår och mycket fin bokeh.
Och har man råd/möjlighet att köpa ordentligt så är det bättre att göra det med en gång ja. Annars blir det ju bara dyrare totalt sett. :)

Vad gäller croppingfaktorn så påverkar den ju varken brännvidd, närgräns eller något annat. Bilden beskärs. Deta ger du dock en skenbart större förstorningsgrad eftersom ett föremål på ca 24x16mm fyller upp bildytan på en D70 medan man får med 36x24mm på en fullformatare. Förstorar man upp kopian till samma storlek för man ju en större förstoring.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto